Mercedes

Mercedes-Benz: Hvordan det hele begyndte 

1834: Gottlieb Daimler.
Gottlieb Daimler bliver født d. 17 Marts 1834 i Schorndorf. Efter han har været i lære som våbensmed og arbejdet i Frankrig, bliver han optaget på den polytekniske skole i Stuttgart fra 1857 til 1859. Han gennemfører forskellige tekniske aktiviteter i Frankrig og England, herefter starter han som ingeniør/designer i Geislingen i 1862. Ved slutningen af 1863, bliver han udnævnt som værksteds inspektør i en værktøjs fabrik i Reutlingen, hvor han møder Wilhelm Maybach i 1865. I 1872 bliver han teknisk direktør for benzin motor producenten Deutz Gasmotorenfabrik, hvor han stifter bekendskab med Otto’s 4-takts teknologi. Efter uoverensstemmelser med den ledende direktør, forlader han firmaet i 1882. Daimler starter et værksted, hvor han kan udvikle teknologier, i sit drivhus i hans Cannstatt villa, hvor han fokuserer på at udvikle en benzin-dreven 4-takts motor. Sammen med Wilhelm Maybach, i 1884, udvikler han en forbrændings motor, der idag er kendt som ‘Grandfather Clock’ motoren. Dens kompakte, lette design gør motoren velegnet til at montere i et køretøj. Udgifterne til denne udvikling opbruger på et tidspunkt hele Daimler’s formue, han bliver derfor tvunget til at finde nogle forretnings partnere/investorer. Han danner ‘Daimler-Motoren-Gesellschaft’ d. 28 november 1890 sammen med Max Duttenhofer og hans forretnings partner Wilhelm Lorenz. Mens Duttenhofer ønsker at producere stationære motorer, fokuserer Daimler på produktion af køretøjer, det bliver til en større uoverensstemmelse.

Wilhelm Maybach opsiger sit job i 1891 på grund af uacceptable krav i kontrakten, Daimler laver en plan. Han fortsætter med at bygge motorer sammen med Maybach, men alle patenter er i hans navn. Den voksende uoverensstemmelse med Duttenhofer og Lorenz fører til at de ekskluderer Daimler som aktie holder. Herefter går det økonomisk ned ad bakke, hvilket fører til en stagnering i den tekniske udvikling, det motiverer DMG til at prøve og genansætte Maybach i 1895. Han afviser og påpeger: han vender ikke tilbage uden Daimler. I sidste ende resulterer det kommercielle pres i at de begge vender tilbage til firmaet. Takket være Phoenix motoren, bygget af Maybach, bliver Daimler motoren populær i udlandet. En gruppe af engelske industri ledere er villige til at betale 350.000 Mark for licens rettigheder. Maybach bliver udnævnt teknisk direktør for DMG og Gottlieb Daimler får en plads i den tekniske bestyrelse og bliver generalinspektør for den overordnede ledelse. Daimler og Maybach’s tilbagevenden til DMG giver firmaet en uventet saltvandsindsprøjtning. Gottlieb Daimler nyder den hurtige udvikling, men kun i en kort tid. Han dør af hjerte problemer d. 6 Marts 1900.

Gottlieb Daimler

1844: Carl Benz.
Carl Benz bliver født i Karlsruhe d. 25 november 1844. Hans far dør i Juli 1846. Til trods for en begrænset økonomi, sørger hans mor for at han kommer på en god skole og senere læser til ingeniør. Den unge ingeniør bevæger sig hurtigt fra låsesmed til designer og værksteds leder. I 1871 danner Carl Benz, sammen med August Ritter, sit første firma ‘Carl Benz og August Ritter, Engineering Workshop’, i Mannheim. Ritter viser sig hurtigt at være en upålidelig partner, og Carl Benz tvinges til at betale ham ud af firmaet, ved at bruge sin kone Bertha Ringer’s medgift, så han kan køre firmaet alene. Fra 1878 arbejder Carl Benz målrettet på en benzin-dreven 2-takts motor, for at realisere sin vision om et ‘køretøj uden heste’. Efter mange, lange og hårde forsøg, kører motoren for første gang Nytårs aften i 1879. Han danner ‘Gasmotorenfabrik Mannheim’ som et aktieselskab oktober 1882. Benz’s andel i selskabet er sølle 5 %, og han har kun en begrænset indflydelse på de tekniske områder. De andre aktieholdere er hovedsagelig interesseret i sikker forretning med stationære benzin motorer.

Benz forlader firmaet i Januar 1883 og går sammen med nye forretnings partnere Max Rose og Friedrich Wilhelm Esslinger. De danner sammen firmaet ‘Benz & Cie. Rheinische Gasmotoren-Fabrik Mannheim’ og lancerer deres 2-takts ‘System Benz’ motor. Mens Benz kæmper for at implementere sin køretøj vision, er hans forretnings partnere Rose og Esslinger skeptiske. Carl Benz må igen finde nye investorer. Julius Ganss og Friedrich von Fischer erstatter Rose og Esslinger i Maj 1890. De laver en samlet forretnings model hvor de producerer både stationære og køretøjs motorer, det er en succes. Benz ønsker dog stadig at fokusere eksklusivt på køretøjer og starter firmaet ‘Carl Benz & Söhne’ i Ladenburg i 1906. I 1912 trækker Carl Benz sig tilbage som direktør og overfører al kontrol til sine sønner. Han når at se sine ideer udført og starten på bilismen. På sin 80 års fødselsdag, bliver den engang latterliggjorte og misforståede opfinder endelig anerkendt, og han nyder ros fra hele verden. I sine sidste år (1926 til 1929), forbliver Carl Benz et aktivt bestyrelses medlem i det nye Daimler-Benz AG firma. Benz dør i sit hjem i Ladenburg d. 4 april 1929.

Carl Benz

1846: Wilhelm Maybach.
Wilhelm Maybach fødes i Heilbronn d. 9 Februar 1846 som søn af en snedker mester. Som ti årig bliver han forældreløs da begge hans forældrer dør, Wilhelm bliver adopteret af Reutlinger Bruderhaus i 1856 efter venner af familien har sat en annonce i ‘Stuttgarter Anzeiger’ avisen. Under hans læretid i Bruderhaus møder Wilhelm Maybach første gang Gottlieb Daimler, mens han arbejder i værkstedet i 1864. Deres tætte venskab varede hele livet. Wilhelm Maybach følger Daimler til Karlsruhe og senere i 1872 til motor producenten Deutz. Efter en kort tis som designer, bliver han udnævnt chef designer i Januar 1873. Da Gottlieb Daimler forlader Deutz Gasmotorenfabrik efter interne problemer, følger Wilhelm Maybach sin ven til Cannstatt i oktober 1882. Her samarbejder de om udviklingen af en letvægt, hurtig forbrændings motor. Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) bliver dannet i november 1890 af Daimler og to forretnings partnere, Max Duttenhofer og Wilhelm Lorenz. Selvom Wilhelm Maybach stod til at få en stilling som chef designer, er han ikke tilfreds med kontrakten og forlader DMG i februar 1891. Hemmeligt financieret af Daimler, fortsætter Maybach med at forbedre sit køretøj koncept.

Sammen med et lille team i Hotel Hermann i Cannstatt, udvikler han flere vigtige design koncepter, heriblandt bælte drev, Phoenix motoren og dysse karburatoren – alle koncepter bliver brugt i automobil industrien i de næste årtier. Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach bliver genansat i DMG november 1895 på opfordring af den engelske industri magnat Frederick Simms. Maybach’s hoved fokus er at genetablere DMG’s konkurrence dygtighed gennem teknisk innovation og holdbare produkter. Et af de vigtige produkter er den bælte-drevne bil, den første bil, der bliver produceret af DMG i større antal. Efter Max von Duttenhofer’s død i august 1903, begynder Maybach’s position i firmaet at forringes, hvilket fører til at han forlader DMG i april 1907. Bitter over den måde han er blevet behandlet, starter Maybach en forretning med sine sønner og laver de nu legendariske køretøjer, der bærer hans navn. Wilhelm Maybach dør i Cannstatt d. 29 december 1929 i en alder af 83. Det er også her han er begravet – tæt på Gottlieb Daimler’s grav på Uff-Kirchhof kirkegården.

Wilhelm Maybach

1882: Motor udvikling.
Da han forlader benzin motor fabrikken efter uoverensstemmelser med ledelsen i 1882, køber Gottlieb Daimler en villa i Cannstatt (Taubenheimstrasse). Han går med det samme igang med at omdanne drivhuset på ejendommen til et værksted. Dette lille værksted i Taubenheimstrasse er det ideelle sted for det tætte samarbejde mellem Daimler og Maybach. Daimler’s vision var at fokusere på benzin som brændstof til motorer, der kunne bygges ind i enhver form for køretøj, fly og båd. Den afgørende teknologi der giver løsningen, opdages af Maybach efter han grundigt har undersøgt eksperimenter udført af englænderen Watson. Det bliver til et patent, hvor han bruger gløderør til tændings systemet. Dette første design er baseret på 4-takts teknologi som beskrevet af Otto, og ender med patentet Daimler (DRP 28022). 

Ved slutningen af 1883, kører den første (stadig horisontal) test motor. Motoren kører med 600 o/min, hvilket er væsentligt hurtigere end de tidligere motorer, der kørte med maksimun 120–180 o/min. Med udgangspunkt i denne nye teknologi, udvikler Daimler og Maybach den nu legendariske Daimler 1-cylindrede motor, der idag er kendt som ‘Grandfather Clock’.

1883 Benz & Cie.
Benz & Co. Rheinische Gasmotoren-Fabrik (omdøbt til Benz & Cie. i 1899) bliver dannet i Mannheim af Carl Benz i oktober 1883 i samarbejde med forretningsmanden Max Kaspar Rose og salgs leder Friedrich Wilhelm Esslinger. Firmaet er fra starten en succes, og arbejdsstyrken øges hurtigt til 25 ansatte. Efterspørgslen på stationære motorer stiger, Benz & Co. Rheinische Gasmotoren-Fabrik må derfor flytte til større lokaler. Mens Carl Benz arbejder fokuseret på udviklingen af en bil motor, er Rose og Esslinger meget skeptiske overfor Benz’s vision. De bliver erstattet i maj 1890 af Julius Ganss og Friedrich von Fischer. Da han forlader firmaet giver Rose et råd til Benz: “lad være med at spilde tiden på biler.” Med de nye forretnings partnere udvikler Rheinischen Gasmotoren-Fabrik Benz & Cie. sig til den anden største motor fabrikant i Tyskland, og til verdens førende producent af biler op til århundrede skiftet. Det økonomiske gennembrud kommer med den 4-hjulede motoriserede Velocipede – almindelig kendt som “Velo” – der produceres mellem 1894 og 1901.

Den er let og forholdsvis billig, denne 2-sæde bil anses for at være den første masse-producerede bil, med en produktion omkring 1200 eksemplarer. I 1897 udvikler Benz ‘kontra’ motoren, forgængeren til hvor tids bokser-motor. Nu kan firmaet følge den stigende efterspørgsel for køretøjer med flere kræfter. Mellem 1890 og 1899 stiger antallet af ansatte fra 50 til 430. Benz producerer 572 køretøjer i 1899, det tal stiger til 603 det følgende år.

1884: ‘Grandfather Clock’ motoren.
Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach arbejder sammen i Cannstatt distriktet i Stuttgart, her står de overfor en større udfordring: De skal udvikle en højt-ydende motor, der er i stand til at drive et køretøj. På grund af deres størrelse og vægt, var den tids motorer ubrugelige i et køretøj. De to ingeniører blev nødt til at udvikle en miniature udgave af eksisterende designs, for at kunne producere en motor der levede op til Daimler’s planer. Et let, kompakt design er nøglen. Daimler og Maybach byggede en test motor med en lodret cylinder, som blev døbt “Grandfather Clock” efter dens udseende. Ydelsen af dette 1884 design er omkring 1 hk (0,8 kW) ved 600 o/min. Motoren er kompakt og vægten lav nok til at den kan installeres i et køretøj. Den bliver herefter brugt i deres Daimler Reitwagen (“Ride Bil”) og i deres motor hestevogn.

1885: Daimler ‘ride bil’.
Med deres nye design, bygger Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach en lille en-cylindret motor. Deres første test køretøj er et cykel-inspireret “køretøj” med en forstærket træramme. Køretøjet bliver kendt som “Daimler Reitwagen” (“Ride bil”). Med dette køretøj har Gottlieb Daimler i bund og grund opfundet motorcyklen. Den 28 August 1885, får Daimler Patentet DRP 36423 for “køretøj med en benzin eller petroleum dreven motor”.

1886: Benz Patent Motor Car.
Den financielle succes af hans benzin motor fabrik, sikrer Benz en økonomisk base, der tillader ham at forfølge sin vision om et motor-drevet køretøj. Men hans 2-takts motor er for stor og tung til et køretøj, Benz fokuserer derfor på 4-takts princippet. Ligesom Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach, skulle han finde en måde at øge motor omdrejningerne. Han fokuserer på tændings- og ventil kontrol. Hans motor når “kun” 400 o/min, og er derfor ikke så effektiv som Daimler’s design, men den leverer nok kræfter til at drive et “køretøj uden heste”. Carl Benz viser sit fulde talent ved at udvikle hele køretøjet, istedet for blot at installere motoren i et eksisterende. Motoren installeres med en horisontal cylinder og et stort svinghjul. Benz designer sit køretøj med tre hjul, da han ikke er tilfreds med styremekanismen, der blev brugt på den tids hestevogne. Test kørslerne begynder i oktober 1885. Den 29 Januar 1886 ansøger han om patent på hans “køretøj med benzin motor” ved Imperial Patent Office. Han får patent DRP 37435, der idag anerkendes som “fødsels attest” for automobilen, den bærer navnet “Patent-Motorwagen” (“Patent Motor Bil”), Verdens første automobil.

1888: Bertha Benz.
Bertha og Carl Benz blev gift den 20 Juli 1872. Benz skriver senere i sin dagbog: “Med dette ægteskab, har jeg fået en idealist ved min side, hun ved hvad hun vil, fra det smålige og smalle til det grandiøse, klare og enorme.” Hun støttede sin mand i alle hans aktiviteter og delte hans pioner ånd, Bertha Benz skal vise sig at være en nøgle figur i Carl Benz succes. Hun er den første person der foretager en lang-distance rejse med en benzin-dreven automobil. For at vise hvad bilen kan bruges til i praksis, kører hun med sine sønner Eugen (15) og Richard (14) de 100 km fra Mannheim til Pforzheim, for at besøge hendes moder. Bilen er den tredje udgave af “Patent Motor Car”, udstyret med solide hjul og en stærkere motor. Efter fem dage kører de tilbage gennem Bretten, Bruchsal og Schwetzingen til Mannheim. Budskabet om denne sensation spreder sig hurtigt og Bertha Benz har opnået sit mål. Alle kritikkerne måtte tie, da hun havde vist køretøjet’s holdbarhed og Benz Patent Motor Car havde nu alles opmærksomhed.

1895: Benz patent motoriserede omnibus.
Tiden for den motoriserede bus starter d. 18 Marts 1895. Verdens første motoriserede bus, bliver bestilt d. 19 December 1894 fra Benz & Co. i Mannheim, og den begynder en fast rute kørsel mellem byerne Siegen–Netphen–Deuz. På grund af dårligt vejr og tekniske problemer, stopper bus servicen allerede i December 1895. Daimler omnibussen oplever samme problemer på sin rute mellem Künzelsau og Mergentheim. Til trods for disse forhindringer, har DMG en bred vifte af busser til salg allerede i 1905, så de kan følge efterspørgslen på de motoriserede omnibusser.

1896: Daimler 4 hk lastbil.

Den første lastbil, bygget af Daimler-Motoren-Gesellschaft, bliver leveret til British Motor Syndicate, Ltd. i London d. 1 oktober 1896. Verdens første lastbil er udstyret med en 2-cylindret “Phoenix” motor, der er bygget ind mellem baghjulene. Den yder 4 hk og er designet til en last på 1500 kg. I modsætning til England, er der ikke stor efterspørgsel på lastbiler i Tyskland. Det ændrer sig dog i 1906, da den prøjsiske og bavariske hær begynder at efterspørge lastbiler egnet til krig.

1901: Den første Mercedes.

På grund af hans alt for tidlige død oplevede Gottlieb Daimler ikke et af Maybach’s mest radikale designs, der blev produceret for deres firma. Den første Mercedes skaber stor opmærksomhed ved “Nice Race Week” i marts 1901. Det er et kraftfuldt og let køretøj med lavt centreret masse, der ikke ligner noget der tidligere er produceret. Denne 35 hk Mercedes er et helt nyt uafhængigt bil design. Den markerer slutningen for hestevogne, der blev ombygget til biler. Udviklingen af dette banebrydende design, der anses for at være den første moderne bil, kan ikke kun tilskrives Wilhelm Maybach’s geni, men også Emil Jellinek’s initiativ.

Forretningsmand og bil entusiast Emil Jellinek, der har huse i Baden nær Wien og Nice, køber sin første Daimler bil i 1897 og herefter forlanger han mere kraftfulde og hurtigere køretøjer fra Maybach og DMG. 
De opnår spektakulære sejre ved race og en imponerende salgs succes, Mercedes køretøjerne indleder en ny æra for biler.

1909: Den allesteds nærværende stjerne.

Fra september 1902 har DMG patentet for det succesfulde “Mercedes” navn. Det eneste de mangler er et karakteristisk varemærke. Gottlieb Daimler’s sønner, Paul og Adolf, fremhæver at deres far tidligere har brugt en stjerne som sit symbol. DMG bestyrelsen følger op på denne inspiration og i juni 1909 registrerer de både en tre-benet og fire-benet stjerne som varemærke. Begge logo’er er beskyttede, men det er den tre-benede stjerne der i sidste ende bliver brugt, og en tredimentionel udgave af stjernen sidder på toppen af køleren fra 1910 og frem. Da DMG og Benz fussionerer i juni 1926, skabes det nye navn “Mercedes-Benz”.

1926: Daimler-Benz AG.

Perioden efter første verdenskrig er kendetegnet ved kraftig inflation og dårligt salg – specielt for luksus varer som passagerbiler. Det er kun de stærke mærker, der er financielt stabile, som overlever. Firmaer bliver ofte tvunget til at fusionere eller danne partnerskaber. DMG og Benz & Cie., der har været konkurenter i mange år, slår sig sammen i Maj 1924. Deres fokus er at forblive konkurrence dygtige gennem koordinerede designs, produktions teknikker, opkøbs strategier, salg og reklame. Det nye partnerskab mellem “Mercedes” og “Benz” bliver i begyndelsen styret af det nydannede “Mercedes-Benz Automobil GmbH”. Den reelle fusionering af verdens to ældste bil producenter finder sted i juni 1926 da Daimler-Benz AG bliver etableret. Det nye firma præsenterer den første Daimler-Benz produkt linje så tidligt som oktober ved 1926 Berlin Motor Show. Ved denne udstilling kan man se den første udviklede passager bil fra det nye Mercedes-Benz mærke: nemlig 8/38 hk to-liter modellen (W 02) og 12/55 hk tre-liter modellen (W 03).

Model ‘K’ er også på udstillingen. Baseret på 12/100/140 hk køretøjet, denne special model har en kortere akselafstand og er på dette tidspunkt den hurtigste touring car i verden. Den kommer med i den almindelige salgs liste 
i april 1927. De nye modeller bærer alle det nye logo – Mercedes Stjernen.

Historien

Mercedes-Benz, der normalt bare omtales som Mercedes, er en tysk producent af luksus ogkommercielle køretøjer, der blev dannet i 1926. Mercedes-Benz AG (en Mercedes-Benz Group underafdeling dannet i 2019) har hovedkvarter i Stuttgart, Baden-Württemberg, Tyskland. Mercedes-Benz AG producerer køretøjer, fra almindelige næsten standard biler til vildeste luksus biler. Fra november 2019 og frem, bliver lastbiler og busser produceret af Daimler Truck, tidligere en del af Mercedes-Benz Group, men siden 2021 et selvstændigt firma.

Mercedes-Benz rødder starter med Karl Benz’s Benz Patent Motorwagen – financieret af Bertha Benz’s medgift og patenteret i januar 1886 – og Gottlieb Daimler samt ingeniør Wilhelm Maybach’s omdannelse af en hestevogn til bil, introduceret senere samme år. Den første bil med Mercedes navnet ser dagens lys i 1901 produceret af Daimler Motoren Gesellschaft (DMG).

Emil Jellinek, en østrigsk bil entrepreneur, der arbejdede sammen med DMG, registrerede varemærket i 1902, efter han i 1901 opkaldte deres 35 hp bil efter sin datter Mercedes Jellinek. Jellinek var en forretningsmand og marketing strateg, der promoverede “hesteløse” Daimler biler, blandt de højeste sociale klasser. Blandt hans kunder var Rothschild familien og andre rige kunder, men allerede i 1901, solgte han Mercedes biler i den “Nye Verden” (USA), til miliardærerne Rockefeller, Astor, Morgan og Taylor. Ved Nice racet i 1899, deltog Jellinek under pseudonymet “Monsieur Mercédès”. Det første Mercedes-Benz køretøj blev produceret i 1926, efter fusioneringen af Karl Benz og Gottlieb Daimler’s firmaer, nu Daimler-Benz, den 28 juni samme år.

Gennem 1930’erne, producerede Mercedes-Benz model 770, en bil der var meget populær i tyskland’s Nazi periode. Adolf Hitler kørte i en sådan model efter han var kommet til magten, dog med skudsikre vinduer. De fleste overlevende 770 modeller blev solgt på auktion til private købere. En af disse biler står idag på krigs museet i Ottawa, Ontario. 

Fra 1937 og frem, fokuserede Daimler Benz hovedsageligt på militære produkter som LG3000 lastbilen, DB600 og DB601 flymotorerne. For at bygge flymotorerne byggede de i 1936 en fabrik, gemt afvejen i skovene omkring Genshagen, omkring10 km syd for Berlin. I 1942 havde firmaet stort set stoppet bil produktionen, og fokuserede nu udelukkende på krigs produktion. I 1944 var næsten halvdelen af deres 63610 ansatte, tvungne arbejdere, krigsfanger, og fanger fra koncentrations lejre.  Firmaet måtte senere betale $12 millioner i erstatning til arbejdernes familier. 

I 1958 dannede de partnerskab med Studebaker, for at sælge deres biler i USA.

Gennem årtier har Mercedes-Benz introduceret mange elektroniske og mekaniske innovationer samt sikkerheds detaljer, der senere er blevet standard i bil verden. 

Mercedes-AMG

Mercedes-AMG blev en underafdeling af Mercedes-Benz i 1999. AMG blev integreret med DaimlerChrysler i 1999, og blev til Mercedes-Benz AMG d. 1 januar 1999.

Mercedes-Maybach

Daimler’s ultraluksus mærke Maybach hørte under Mercedes-Benz Cars indtil december 2012, hvor produktionen stoppede på grund af manglende salg. Idag eksisterer mærket som Mercedes-Maybach, hvor bilerne er luksus fokuserede, det er modeller af Mercedes-Benz biler proppet med alt det udstyr man kan tænke sig. 

Kina

Daimler indgik samarbejde med BYD Auto for at lave og sælge en elektrisk bil kaldet Denza i Kina. I 2016 annoncerede Daimler planer om at sælge Mercedes-Benz elektriske biler i Kina. Beijing Benz er et samarbejde med BAIC Gruppen om at producere Mercedes-Benz biler i Kina.
 

Vietnam

I 1995 oprettes Mercedes-Benz Vietnam som et samarbejde mellem Saigon Mechanical Engineering Corporation (SAMCO) og Daimler AG. 

Bil betegnelser

Før-1994

Indtil 1994, brugte Mercedes-Benz en konbination af bogstaver og tal til at kategorisere deres biler, tallene var motorens volumen i liter gange 100, efterfulgt af et eller flere bogstaver, der siger noget om karosseri- og motortype.

  • “C” står for coupe eller cabriolet (for eksempel CL og CLK modeller, dog er C-klassen en undtagelse, da den også fås som sedan eller stationcar).
  • “D” indikerer biler med diesel motor.
  • “E” (for “Einspritzung”) er biler udstyret med benzin indsprøjtning. Betegnelsen bruges også om elektriske modeller og plug-in hybrider.
  • “G” betød oprindeligt Geländewagen (off-road køretøj), men bruges nu også om Mercedes SUV’er generelt (G, GLA, GLC, GLE, GLK og GLS).
  • “K” blev brugt i 1930’erne, og det stod for Kompressor motor. Tre undtagelser : SLK, SSK og CLK, her betyder K “Kurz” (kort akselafstand) (men SLK og SSK havde dog også kompressor).
  • “L” står for “Leicht” (letvægt) når det er sport modeller, det betyder også “Lang” (lang akselafstand) for sedan modeller.
  • “R” betyder “Rennen” (race), og bruges til racer biler (for eksempel 300SLR).
  • “S” står for Sonderklasse “Special klasse” og bruges til top modellerne, som S-klassen og SL-klassen, SLR McLaren og SLS sportsvognene.
  • “T” betyder “Touring” og bruges om stationcars.

Nogle modeller i 1950’erne havde også små bogstaver (b, c og d) og henviste til forskellige udstyrs niveauer.

1994 til 2014

I 1994 ændrede Mercedes-Benz deres navne system. Modellerne blev opdelt I “klasser” der bestod af tre bogstaver, efterfulgt af tre tal (to på AMG modellerne), som henviste til motorstørrelsen. Varianter af samme modeller, stationcars eller diesel udgaver får ikke deres egen kode. SLR og SLS modellerne har ikke tal i deres betegnelser.

Nogle modeller udvidede navne betegnelser:

  • “4MATIC” betyder at bilen har 4-hjuls træk.
  • “BlueTEC” betyder diesel motor med udvidet katalysator rensning.
  • “BlueEFFICIENCY” betyder teknik der forbedrer brændstof økonomien (direkte indsprøjtning, start-stop system, aerodynamiske forbedringer, o.lign.)
  • “CGI” (Charged Gasoline Injection) betyder direkte benzin indsprøjtning.
  • “CDI” (Common-rail Direct Injection) betyder common-rail diesel motor.
  • “Hybrid” betyder benzin- eller diesel-elektrisk hybrid.
  • “NGT” betyder motor der kører på naturgas.
  • “Kompressor” betyder kompressor ladet motor.
  • “Turbo” betyder turbo ladet motor, det er dog kun på A-, B-, E- og GLK-klasse modeller.
  • “AMG Line” betyder at interiør eller motor, afhængigt af hvilken bil, har fået noget af udstyret fra deres AMG sports vogne.

Model betegnelser kan fjernes efter ønske fra kunden.

2015 og frem

Rationalisation of the model nomenclature was announced in November 2014 for future models. The changes consolidate many confusing nomenclature and their placements in the model range, for example—the CL-Class is now called the S-Class Coupé. The naming structure is divided into four categories: core, off-road vehicle/SUV, 4-door coupé, and roadster. AMG GT and V-Class are unaffected by the change. In October 2016, Mercedes unveiled the X-Class; a pickup truck built on the Nissan Navara. At the 2016 Paris Motor Show, the company announced the EQ, a family of upcoming battery electric vehicles based on a modular platform, expected to represent up to 25% of its global sales by 2025.