
Ferrari Monza SP1, sammen med Monza SP2, er starten på et nyt koncept, de kalder ‘Icona’ (Ikon), der tager sin inspiration fra de mest epoke skabende biler i Ferrari’s historie, med disse inspirationer skaber de en ny begrænset serie af specielle biler til kunder og samlere. Ideen er at bruge moderne æstetik til at fortolke en tidsløs stil, med teknologisk avancerede komponenter og de bedste køreegenskaber. Bilen synes at være formet af vinden. Det er enkeltheden i stilen der imponerer – en æstetik der er fremtiden, men samtidig en respektfuld ikke-nostalgisk hyldest til fortiden. Motoren i Monza SP1 er taget fra 812 Superfast, med optimeret forbrændings dynamik. Den Virtuelle vindskærm er i bund og grund en aerodynamisk tunnel under kørerens side aero skærm, hvor den øverste del er formet som en vinge. En del af luften, der flyder over motorhjelmen, løber ind i luftindtaget under aero skærmen, hvor luften accelereres og sendes lodret op foran instrument panelet. Det skaber en luftstrøm, der sendes hen over hovedet på køreren, og derved skaber det en rolig luftbobbel omkring cockpittet. Resultatet er en model der er perfekt balanceret, ingen krængning og en fuldkommen ren, kompromisløs sports-vogns karakteristik. Da der ikke er nogen vindskærms søjler, har køreren et uhindret udsyn, hvilket giver en køreoplevelse man ellers kun kan opleve i en Formel 1 racer.
| Type | Begrænset produktion, 1-sædet barchetta |
| Motor | 65° V12, langsliggende foran |
| Ventiler | DOHC 4 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | Direkte indsprøjtning med variable indsugnings tragte |
| Volumen | 6495,63 cm³ |
| Boring | 94 mm |
| Slaglængde | 78 mm |
| Kompression | 13.6:1 |
| Effekt | 596 kw / 810 hk ved 8500 o/min |
| Moment | 719 nm ved 7000 o/min |
| Affjedring for | Uafhængige wishbones med SCM-E FRS |
| Affjedring bag | Uafhængige wishbones med SCM-E FRS |
| Bremser for | Carbon keramiske skiver 398 mm |
| Bremser bag | Carbon keramiske skiver 360 mm |
| Styring | Tandstang |
| Fordæk | 275/30 ZR 21 |
| Bagdæk | 315/30 ZR 20 |
| Vægt | 1500 kg |
| Akselafstand | 2720 mm |
| Sporvidde for | 1688 mm |
| Sporvidde bag | 1678 mm |
| Længde | 4657 mm |
| Bredde | 1996 mm |
| Højde | 1155 mm |
| Gearkasse | 7-trins F1 DCT |
| Tank | 90 liter |
| Top hastighed | over 300 km/t |
| 0 – 100 km/t | 2,9 sekunder |
| ESC | Stabilitets kontrol |
| High PERF ABS/EBD | Racer orienteret anti-blokerings system / elektronisk bremse balance |
| EF1-TRAC | F1 elektronisk traction kontrol integreret med hybridsystemet |
| E-DIFF 3 | Tredje generation elektronisk differentiale |
| SCM-E FRS | Magnetorheologisk dæmpning med dobbelte solenoids (Al-Ni rør) |





