
Ferrari’s GT biler har altid været meget konkurrence dygtige også i private teams, og deres racer succes’er har haft en fundamental betydning for Ferrari’s motorsport historie. Derfor byggede Ferrari Challenge racer serien – det var Ferrari’s måde at få ejerne, af deres gade GT biler, tilbage på banerne. Ideen om en specifik racer serie for de 8-cylindrede biler blev en realitet tilbage i 1993, med 348 Berlinetta. I 1995 kom turen så til F355. 2000 sæsonen blev så debuten for en 400-hk, V8 360 Challenge sideløbende med F355. 360 Challenge har samme ydelse (400 hk ved 8500 o/min) som standard gade bilen, men har en række modifikationer som radikalt forbedrer dens køreegenskaber på banerne.
| Type | Racer bil, 2-sædet berlinetta |
| Motor | 90° V8, langsliggende center |
| Ventiler | DOHC 5 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | Bosch Motronic ME7.3 elektronisk indsprøjtning |
| Volumen | 3586,20 cm³ |
| Boring | 85 mm |
| Slaglængde | 79 mm |
| Kompression | 11:1 |
| Effekt | 294 kw / 400 hk ved 8500 o/min |
| Moment | 373 nm ved 4750 o/min |
| Karosseri/Chassis | Aluminium paneler på aluminium spaceframe |
| Affjedring for | Uafhængige wishbones, spiralfjedre over støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Affjedring bag | Uafhængige wishbones, spiralfjedre over støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Styring | Tandstang |
| Fordæk | P Zero 235-645-18 |
| Bagdæk | P Zero 295-645-18 |
| Bremser for | Brembo ventilerede skiver |
| Bremser bag | Brembo ventilerede skiver |
| Vægt | 1170 kg |
| Akselafstand | 2600 mm |
| Sporvidde for | 1669 mm |
| Sporvidde bag | 1617 mm |
| Længde | 4477 mm |
| Bredde | 1992 mm |
| Højde | 1184 mm |
| Gearkasse | Elektro-hydraulisk F1 6-trins med rat skift |
| Tank | 100 liter |
| Top hastighed | over 295 km/t |
| 0 – 100 km/t | 4 sekunder |







