
Bilen debuterede ved Nürburgring i 1996, 550 Maranello var Ferrari’s svar til dem, der ikke troede på en front-motor V-12 kunne følge en center-motor sportsvogn. Som afløser for F512M, viste 550 Maranello sig hurtigere, og takket være dens front-motor layout, og gearkassen ved baghjulene, var den langt mere praktisk.
| Type | Serie produktion, 2-sædet berlinetta |
| Motor | Tipo F133 65° V-12, langsliggende foran |
| Ventiler | DOHC 4 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | Bosch Motronic M5.2 elektronisk indsprøjtning |
| Volumen | 5473,91 cm³ |
| Boring | 88 mm |
| Slaglængde | 75 mm |
| Kompression | 10,8:1 |
| Effekt | 357 kw / 485 hk ved 7000 o/min |
| Moment | 569 nm ved 5000 o/min |
| Karosseri/Chassis | Aluminium karosseri på stål rør chassis |
| Affjedring for | Uafhængige wishbones, spiralfjedre, gas støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Affjedring bag | Uafhængige wishbones, spiralfjedre, gas støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Bremser for | Ventilerede skiver med ABS |
| Bremser bag | Ventilerede skiver med ABS |
| Styring | Tandstang |
| Fordæk | 225/40 ZR 18 |
| Bagdæk | 295/35 ZR 18 |
| Vægt | 1690 kg |
| Akselafstand | 2500 mm |
| Sporvidde for | 1632 mm |
| Sporvidde bag | 1586 mm |
| Længde | 4550 mm |
| Bredde | 1935 mm |
| Højde | 1277 mm |
| Gearkasse | 6-trins manuel |
| Tank | 114 liter |
| Top hastighed | 320 km/t |
| 0 – 100 km/t | 4,4 sekunder |









