1994 Ferrari 412 T1

Barnard blev bedt om at vende tilbage til Ferrari og selvfølgelig dukkede de gamle problemer hurtigt op igen – specielt hvor lang tid det tog at udvikle 1994’s nye 412 T1 racer. I navnet på den nye bil stod 4 for antal ventiler pr cylinder, mens 12 var antallet af cylindre og T henviste til at gearkassen var monteret på tværs af motoren. Akselafstanden var væsentlig længere og forhjulsaffjedringen, selvom den så genkendelig ud, var ikke længere forbundet til chassiset med lejer, men en fleksibel plade, da det var minimalt hvor megen bevægelser der var i affjedringen. Cockpit dimensionerne var øget ifølge 1995 regulativerne. Takket være denne bil fik Ferrari endelig Grand Prix successer efter en meget lang pause. Sejr kom med Gerhard Berger på Hockenheim, en bane hvor 412 T1’s V12 endelig kunne matche sine rivaler. Men desværre var dette år præget af den tragiske weekend på Imola, hvor østrigeren Roland Ratzenberger mistede livet under kvalifikation og Ayrton Senna mistede livet under racet. FIA indførte herefter drastiske regler for både banerne og bilerne, for at forbedre sikkerheden. Verdensmesterskabet gik til en ung talentfuld tysker, Michael Schumacher, mens Williams tog konstruktørernes mesterskab og Ferrari kom på tredje pladsen med 71 point.

Motor65° V12, langsliggende center
Boring88 mm
Slaglængde47,95 mm
Volumen3499,65 cm3
Kompression12,8:1
Effekt551 kW / 750 hk ved 15300 o/min
Effekt/liter214 hk/liter
VentilerDOHC 4 ventiler/cylinder
Benzin tilførselMagneti Marelli elektronisk indirekte indsprøjtning
SmøringTør sump
KoblingFler-pladet
ChassisHoneycomb og kul-fiber komposit monocoque
Affjedring forUafhængige push-rod, dobbelte wishbones, torsionsstang fjedre, teleskop støddæmpere
Affjedring bagUafhængige push-rod, dobbelte wishbones, torsionsstang fjedre, teleskop støddæmpere
BremserSkiver
GearkasseElektro-hydraulisk 6-trins
StyringTandstang
Fordæk25,0-10,0-13
Bagdæk26,0-15,0-13
Vægt505 kg
KørereJean Alesi (27), Nicola Larini (27), Gerhard Berger (28)