
Denne nye F1 racer hed først 640 efter dens design nummer, men debuterede som F1-89 i 1989 sæsonen. Ved rattet sad Nigel Mansell, der nu var team makker med Berger hos Scuderia. Ferrari vandt tre løb og tog tredje pladsen i konstruktørernes mesterskab med 59 point. F1-89 markerede en tilbagevenden til den 12-cylindrede motor, og var den første Formel 1, der havde gearskifte knapper bag rattet. Nigel Mansell vandt sit debut race for Ferrari på Interlagos, og igen i Budapest. Scuderia’s tredje sejr kom fra Gerhard Berger på Estoril. McLaren tog igen begge titler med Alain Prost.
| Motor | Type 035/5 65° V12, langsliggende center |
| Boring | 84 mm |
| Slaglængde | 52,6 mm |
| Volumen | 3497,96 cm3 |
| Kompression | 11,5:1 |
| Effekt | 441 kW / 600 hk ved 12500 o/min |
| Effekt/liter | 172 hk/liter |
| Ventiler | DOHC 5 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | Weber-Marelli elektronisk indirekte indsprøjtning |
| Smøring | Tør sump |
| Kobling | Fler-pladet |
| Chassis | Monocoque, Kevlar og kul-fiber composit |
| Affjedring for | Uafhængige wishbones, indvendige fjedre over teleskop støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Affjedring bag | Uafhængige wishbones, indvendige fjedre over teleskop støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Bremser | Kulfiber skiver |
| Længde | 4400 mm |
| Bredde | 2130 mm |
| Højde | 950 mm |
| Akselafstand | 2830 mm |
| Sporvidde for | 1800 mm |
| Sporvidde bag | 1675 mm |
| Gearkasse | Elektro-hydraulisk 7-trins |
| Styring | Tandstang |
| Tank | 192 liter |
| Fordæk | 25-10-13 |
| Bagdæk | 26-15-13 |
| Vægt | 505 kg |
| Kørere | Nigel Mansell (27), Gerhard Berger (28), Roberto Moreno (Test) |




