1989 Ferrari F1-89

Denne nye F1 racer hed først 640 efter dens design nummer, men debuterede som F1-89 i 1989 sæsonen. Ved rattet sad Nigel Mansell, der nu var team makker med Berger hos Scuderia. Ferrari vandt tre løb og tog tredje pladsen i konstruktørernes mesterskab med 59 point. F1-89 markerede en tilbagevenden til den 12-cylindrede motor, og var den første Formel 1, der havde gearskifte knapper bag rattet. Nigel Mansell vandt sit debut race for Ferrari på Interlagos, og igen i Budapest. Scuderia’s tredje sejr kom fra Gerhard Berger på Estoril. McLaren tog igen begge titler med Alain Prost.

MotorType 035/5 65° V12, langsliggende center
Boring84 mm
Slaglængde52,6 mm
Volumen3497,96 cm3
Kompression11,5:1
Effekt441 kW / 600 hk ved 12500 o/min
Effekt/liter172 hk/liter
VentilerDOHC 5 ventiler/cylinder
Benzin tilførselWeber-Marelli elektronisk indirekte indsprøjtning
SmøringTør sump
KoblingFler-pladet
ChassisMonocoque, Kevlar og kul-fiber composit
Affjedring forUafhængige wishbones, indvendige fjedre over teleskop støddæmpere, krængnings stabilisator
Affjedring bagUafhængige wishbones, indvendige fjedre over teleskop støddæmpere, krængnings stabilisator
BremserKulfiber skiver
Længde4400 mm
Bredde2130 mm
Højde950 mm
Akselafstand2830 mm
Sporvidde for1800 mm
Sporvidde bag1675 mm
GearkasseElektro-hydraulisk 7-trins
StyringTandstang
Tank192 liter
Fordæk25-10-13
Bagdæk26-15-13
Vægt505 kg
KørereNigel Mansell (27), Gerhard Berger (28), Roberto Moreno (Test)