1987 Ferrari F1

1987 raceren havde stadig en V6 motor men den store forskel var at det nu var en 90° motor, og motorblokken var lavet af støbejern. Disse to forskelle var for at reducere størrelsen (det smallere V hjalp med dette) og styrke holdbarheden på motorblokken, da motoren nu ydede op mod 1000 hk under tests. Bilen havde fået en ny 6-trins gearkasse for at kompensere for det smallere moment område. Affjedrings komponenter og geometri var stort set uændret. Men til trods for denne kraftfulde motor tog den stadig kun 2 sejre med østrigeren Gerhard Berger i Japan og Australien. Sæsonen var præget af F1-87’s upålidelige nye motor. Scuderia’s kørere måtte udgå 19 gange og scorede kun 53 point. Mesterskabet blev domineret af Nelson Piquet og Nigel Mansell’s Williams’ biler, hvor Piquet tog sin tredje verdensmester titel.

MotorType 033/D 90° V6, langsliggende center
Boring81 mm
Slaglængde48,4 mm
Volumen1496,43 cm3
Kompression8:1
Effekt647 kW / 880 hk ved 11500 o/min
Effekt/liter588 hk/liter
VentilerDOHC 4 ventiler/cylinder
Benzin tilførselWeber-Marelli elektronisk indirekte indsprøjtning med dobbelt turbo
SmøringTør sump
KoblingFler-pladet
ChassisMonocoque, Kevlar og kul-fiber composit
Affjedring forUafhængige wishbones, indvendige fjedre over teleskop støddæmpere, krængnings stabilisator
Affjedring bagUafhængige wishbones, indvendige fjedre over teleskop støddæmpere, krængnings stabilisator
BremserKulfiber skiver
Længde4280 mm
Bredde2120 mm
Højde1000 mm
Akselafstand2800 mm
Sporvidde for1791 mm
Sporvidde bag1673 mm
Gearkasse6-trins
StyringTandstang
Tank195 liter
Fordæk25-10-13
Bagdæk26-15-13
Vægt542 kg