
I 1984 producerede Ferrari en gade bil der kombinerede det mest sublime design med rå køre egenskaber. Bilen blev udviklet sideløbende med Testarossa, og den havde også et navn der gav genlyd i Ferrari historien: GTO – Gran Turismo Omologata. 1962-64 250 GTO er måske den mest eftertragtede af alle Ferrari’er, og blandt de sjældneste. 1984 GTO var en 2,8 liter dobbelt turbo V8 med en effekt på 400 hk, nok til at nå 100 km/t på under 5 sekunder, og en top hastighed på over 300 km/t. Som sin forgænger, hørte GTO hjemme på de almindelige veje, det der hos FIA hedder Gruppe B racer baner, og skal man deltage i denne racer serie, er det nødvendigt at homologere bilen, hvilket betyder at der skal sælges 200 biler til almindelige kunder. Faktisk byggede Ferrari 272 af denne moderne GTO, og da gruppe B ret hurtigt efter blev nedlagt, blev næsten alle solgt som gade biler.
| Type | Begrænset produktion, to-sædet berlinetta |
| Produktion | 272 |
| Motor | 90° V8, langsliggende center |
| Ventiler | DOHC 4 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | Weber-Marelli elektronisk indsprøjtning med dobbelt turbo |
| Volumen | 2855,08 cm³ |
| Boring | 81 mm |
| Slaglængde | 71 mm |
| Kompression | 7,6:1 |
| Effekt | 294 kw / 400 hk ved 7000 o/min |
| Moment | 496 nm ved 3800 o/min |
| Karosseri/Chassis | Glasfiber karosseri på stål og aluminium rør chassis |
| Fordæk | 225/55 VR 16 |
| Bagdæk | 265/50 VR 16 |
| Bremser for | Ventilerede skiver med bremsekraft forstærker |
| Bremser bag | Ventilerede skiver med bremsekraft forstærker |
| Styring | Tandstang |
| Affjedring for | Uafhængige wishbones, spiralfjedre over støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Affjedring bag | Uafhængige wishbones, spiralfjedre over støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Vægt | 1160 kg |
| Akselafstand | 2450 mm |
| Sporvidde for | 1559 mm |
| Sporvidde bag | 1562 mm |
| Længde | 4290 mm |
| Bredde | 1910 mm |
| Højde | 1120 mm |
| Gearkasse | 5-trins manuel |
| Tank | 120 liter |
| Top hastighed | 305 km/t |
| 0 – 100 km/t | 4,9 sekunder |









