1984 Ferrari 288 GTO

I 1984 producerede Ferrari en gade bil der kombinerede det mest sublime design med rå køre egenskaber. Bilen blev udviklet sideløbende med Testarossa, og den havde også et navn der gav genlyd i Ferrari historien: GTO – Gran Turismo Omologata. 1962-64 250 GTO er måske den mest eftertragtede af alle Ferrari’er, og blandt de sjældneste. 1984 GTO var en 2,8 liter dobbelt turbo V8 med en effekt på 400 hk, nok til at nå 100 km/t på under 5 sekunder, og en top hastighed på over 300 km/t. Som sin forgænger, hørte GTO hjemme på de almindelige veje, det der hos FIA hedder Gruppe B racer baner, og skal man deltage i denne racer serie, er det nødvendigt at homologere bilen, hvilket betyder at der skal sælges 200 biler til almindelige kunder. Faktisk byggede Ferrari 272 af denne moderne GTO, og da gruppe B ret hurtigt efter blev nedlagt, blev næsten alle solgt som gade biler.

TypeBegrænset produktion, to-sædet berlinetta
Produktion272
Motor90° V8, langsliggende center
VentilerDOHC 4 ventiler/cylinder
Benzin tilførselWeber-Marelli elektronisk indsprøjtning med dobbelt turbo
Volumen2855,08 cm³
Boring81 mm
Slaglængde71 mm
Kompression7,6:1
Effekt294 kw / 400 hk ved 7000 o/min
Moment496 nm ved 3800 o/min
Karosseri/ChassisGlasfiber karosseri på stål og aluminium rør chassis
Fordæk225/55 VR 16
Bagdæk265/50 VR 16
Bremser forVentilerede skiver med bremsekraft forstærker
Bremser bagVentilerede skiver med bremsekraft forstærker
StyringTandstang
Affjedring forUafhængige wishbones, spiralfjedre over støddæmpere, krængnings stabilisator
Affjedring bagUafhængige wishbones, spiralfjedre over støddæmpere, krængnings stabilisator
Vægt1160 kg
Akselafstand2450 mm
Sporvidde for1559 mm
Sporvidde bag1562 mm
Længde4290 mm
Bredde1910 mm
Højde1120 mm
Gearkasse5-trins manuel
Tank120 liter
Top hastighed305 km/t
0 – 100 km/t4,9 sekunder