1982 Ferrari Mondial QV

Mens de fleste bilmærker (også Ferrari på deres små V8’ere) gik turbo vejen for at øge ydelsen (på bekostning af større benzin forbrug og dyrere mekanik), så valgte Ferrari’s ingeniørerne, for denne model, at bruge en 4-ventilet motor i stedet, derfor navnet quattrovalvole (4 ventiler).

TypeSerie produktion, 2+2 coupé
Motor90° V8, tværliggende center
VentilerDOHC 4 ventiler/cylinder
Benzin tilførselBosch K-Jetronic indsprøjtning
Volumen2926,90 cm³
Boring81 mm
Slaglængde71 mm
Kompression9,2:1
Effekt176 kw / 240 hk ved 7000 o/min
Moment260 nm ved 5000 o/min
Karosseri/ChassisStål karosseri på stål rør chassis
Affjedring forUafhængige wishbones, spiralfjedre over støddæmpere, krængnings stabilisator
Affjedring bagUafhængige wishbones, spiralfjedre over støddæmpere, krængnings stabilisator
Bremser forVentilerede skiver
Bremser bagVentilerede skiver
StyringTandstang
Fordæk240/55 VR 390
Bagdæk240/55 VR 390
Vægt1430 kg
Akselafstand2650 mm
Sporvidde for1495 mm
Sporvidde bag1517 mm
Længde4580 mm
Bredde1790 mm
Højde1260 mm
Gearkasse5-trins manuel
Tank87 liter
Top hastighed240 km/t