
Turbo-ladning var nu slået igennem i Formel 1 race og erfaringerne herfra fandt hurtigt vej til gade bilerne, hvilket førte til 208 GTB Turbo, der debuterede ved 1982 Torino Motor Show. Dens 2 liters V8 fik et kraftigt løft i hk, hvilket radikalt ændrede dens karakter, den havde nu en acceleration der normalt var utænkeligt for en bil med denne motor volumen.
| Type | Serie produktion, to-sædet berlinetta |
| Produktion | 437 |
| Motor | 90° V8, tværliggende centralt |
| Ventiler | DOHC 2 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | Bosch K-Jetronic indsprøjtning med turbo |
| Volumen | 1990,64 cm³ |
| Boring | 66,8 mm |
| Slaglængde | 71 mm |
| Kompression | 7:1 |
| Effekt | 162 kw / 220 hk ved 7000 o/min |
| Moment | 240 nm ved 4800 o/min |
| Fordæk | 205/55 VR 16 |
| Bagdæk | 225/50 VR 16 |
| Forbremser | Ventilerede skiver |
| Bagbremser | Ventilerede skiver |
| Affjedring for | Uafhængige wishbones, spiralfjedre over teleskop støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Affjedring bag | Uafhængige wishbones, spiralfjedre over teleskop støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Styring | Tandstang |
| Vægt | 1232 kg |
| Længde | 4230 mm |
| Bredde | 1720 mm |
| Højde | 1120 mm |
| Akselafstand | 2340 mm |
| Sporvidde for | 1460 mm |
| Sporvidde bag | 1460 mm |
| Gearkasse | 5-trins manuel |
| Tank | 74 liter |
| Top hastighed | 242 km/t |






