1982 Ferrari 208 GTB Turbo

Turbo-ladning var nu slået igennem i Formel 1 race og erfaringerne herfra fandt hurtigt vej til gade bilerne, hvilket førte til 208 GTB Turbo, der debuterede ved 1982 Torino Motor Show. Dens 2 liters V8 fik et kraftigt løft i hk, hvilket radikalt ændrede dens karakter, den havde nu en acceleration der normalt var utænkeligt for en bil med denne motor volumen.

TypeSerie produktion, to-sædet berlinetta
Produktion437
Motor90° V8, tværliggende centralt
VentilerDOHC 2 ventiler/cylinder
Benzin tilførselBosch K-Jetronic indsprøjtning med turbo
Volumen1990,64 cm³
Boring66,8 mm
Slaglængde71 mm
Kompression7:1
Effekt162 kw / 220 hk ved 7000 o/min
Moment240 nm ved 4800 o/min
Fordæk205/55 VR 16
Bagdæk225/50 VR 16
ForbremserVentilerede skiver
BagbremserVentilerede skiver
Affjedring forUafhængige wishbones, spiralfjedre over teleskop støddæmpere, krængnings stabilisator
Affjedring bagUafhængige wishbones, spiralfjedre over teleskop støddæmpere, krængnings stabilisator
StyringTandstang
Vægt1232 kg
Længde4230 mm
Bredde1720 mm
Højde1120 mm
Akselafstand2340 mm
Sporvidde for1460 mm
Sporvidde bag1460 mm
Gearkasse5-trins manuel
Tank74 liter
Top hastighed242 km/t