
Ferrari’s dominans sluttede i 1978, en sæson, hvor Lotus dominerede. Tidligere Ferrari kører Mario Andretti vandt verdensmesterskabet med Reutemann på en tredje plads. Villeneuve viste sit talent da han vandt i Canada. Desværre blev verdensmesterskabet ramt af endnu en tragedie, da Ronnie Peterson mistede livet i en ulykke i starten af racet på Monza. 312 T3 fortsatte udviklingen af T serien. Ferrari skulle nu beslutte om de skulle droppe den almindelige motor til fordel for en med turbo. 312 T3 blev brugt fra det Sydafrikanske GP og frem.
| Motor | Type 015 180° V12, langsliggende center |
| Boring | 80 mm |
| Slaglængde | 49,6 mm |
| Volumen | 2991,80 cm3 |
| Kompression | 11,5:1 |
| Effekt | 375 kW / 510 hk ved 12200 o/min |
| Effekt/liter | 170 hk/liter |
| Ventiler | DOHC 4 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | Lucas indirekte indsprøjtning |
| Smøring | Tør sump |
| Kobling | Fler-pladet |
| Chassis | Aluminium monocoque |
| Affjedring for | Uafhængige wishbones, indvendige fjedre over teleskop støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Affjedring bag | Uafhængig, øvre vippe arm, parallelle nedre led, trykfjedre over støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Bremser | Skiver |
| Længde | 4250 mm |
| Bredde | 2130 mm |
| Højde | 1010 mm |
| Akselafstand | 2560 mm |
| Sporvidde for | 1620 mm |
| Sporvidde bag | 1585 mm |
| Gearkasse | 5-trins |
| Styring | Tandstang |
| Tank | 200 liter |
| Fordæk | 24/55 x 13” |
| Bagdæk | 40/65 x 13” |
| Vægt | 580 kg |







