1975 Ferrari 312 T

1975 kom 312 T, der endelig bragte succes til denne 180° 12-cylindrede serie. Efter 11-års venten, var Ferrari tilbage på toppen af succes, de tog både kørernes og konstruktørernes titel i dette år. Niki Lauda gav Scuderia fem sejre (Monaco, Belgien, Sverige, Frankrig og USA) og Clay Regazzoni vandt på Monza samme dag som Niki Lauda blev verdensmester. Det var ikke kun på grund af den nye gearkasse, der gjorde bilen kortere og samlede dens masse: det den manglede i statisk vægt på bagakslen blev tilføjet som aerodynamisk pres, takket være en kraftig bagvinge, der dog måtte kompenseres for med en front vinge. Affjedringen blev også modificeret, en mere vinklet affjedring på frontakslen og kortere parallelogram arme på bagakslen. Bilen blev også meget mere pålidelig takket være Lauda’s insisteren under udviklingen.

MotorType 015 180° V12, langsliggende center
Boring80 mm
Slaglængde49,6 mm
Volumen2991,80 cm3
Kompression11,5:1
Effekt364 kW / 495 hk ved 12200 o/min
Effekt/liter165 hk/liter
VentilerDOHC 4 ventiler/cylinder
Benzin tilførselLucas indirekte indsprøjtning
SmøringTør sump
KoblingFler-pladet
ChassisAluminium monocoque
Affjedring forUafhængige wishbones, indvendige fjedre over teleskop støddæmpere, krængnings stabilisator
Affjedring bagUafhængige wishbones, dobbelte radius arme, spiral fjedre over hydrauliske støddæmpere, krængnings stabilisator
BremserSkiver
Længde4143 mm
Bredde2030 mm
Højde1275 mm
Akselafstand2518 mm
Sporvidde for1510 mm
Sporvidde bag1530 mm
Gearkasse5-trins
StyringTandstang
Tank200 liter
Fordæk9,2-20-13
Bagdæk16,2-26-13
Vægt575 kg
KørereNiki Lauda (12), Clay Regazzoni (13)