1968 Ferrari 312 F1 68

1968 var i bund og grund den samme bil som debuterede på Monza. En 4 ventilet motor og nogle få chassis og aerodynamiske modifikationer gjorde den mere konkurrence dygtig men mindre holdbar. Sponsorater var nu officielt en del af Formel 1. 312 F1-68 var den første 1-sæde racer der brugte vinger. Den debuterede på Spa i Belgien, og blev hele tiden forbedret gennem sæsonen, selv vingerne blev justerbare fra cockpittet. Det betød køreren kunne give bilen ekstra down force i kurverne og mindre når det gik lige ud, så hastigheden fik fokus. Andre teams fulgte hurtigt Ferrari’s eksempel, men efter en forfærdelig ulykke i Barcelona, hvor tre tilskuere døde, blev vingerne kortvarigt forbudt, indtil de blev genintroduceret med større restriktioner. Ferrari vandt et race – ved Rouen i France – med Jacky Ickx og de tog pole 4 gange. Verdensmesterskabet gik til englænderen Graham Hill, der kørte Lotus.

MotorType 218 60° V12, langsliggende center
Boring77 mm
Slaglængde53,5 mm
Volumen2989,56 cm3
Kompression11:1
Effekt301 kW / 410 hk ved 10600 o/min
Effekt/liter137 hk/liter
VentilerDOHC 4 ventiler/cylinder
Benzin tilførselLucas indirekte indsprøjtning
SmøringTør sump
KoblingFler-pladet
Chassissemi-monocoque, stål-rør chassis med nittede aluminium paneler
Affjedring forUafhængige wishbones, indvendige fjedre over teleskop støddæmpere, krængnings stabilisator
Affjedring bagUafhængige wishbones, dobbelte radius arme, spiral fjedre over hydrauliske støddæmpere, krængnings stabilisator
BremserSkiver
Længde3830 mm
Bredde760 mm
Højde870 mm
Akselafstand2400 mm
Sporvidde for1450 mm
Sporvidde bag1435 mm
Gearkasse5-trins
StyringTandstang
Tank182 liter
Fordæk4,75-10,30-15
Bagdæk6,00-12,30-15
Vægt512 kg