
1968 var i bund og grund den samme bil som debuterede på Monza. En 4 ventilet motor og nogle få chassis og aerodynamiske modifikationer gjorde den mere konkurrence dygtig men mindre holdbar. Sponsorater var nu officielt en del af Formel 1. 312 F1-68 var den første 1-sæde racer der brugte vinger. Den debuterede på Spa i Belgien, og blev hele tiden forbedret gennem sæsonen, selv vingerne blev justerbare fra cockpittet. Det betød køreren kunne give bilen ekstra down force i kurverne og mindre når det gik lige ud, så hastigheden fik fokus. Andre teams fulgte hurtigt Ferrari’s eksempel, men efter en forfærdelig ulykke i Barcelona, hvor tre tilskuere døde, blev vingerne kortvarigt forbudt, indtil de blev genintroduceret med større restriktioner. Ferrari vandt et race – ved Rouen i France – med Jacky Ickx og de tog pole 4 gange. Verdensmesterskabet gik til englænderen Graham Hill, der kørte Lotus.
| Motor | Type 218 60° V12, langsliggende center |
| Boring | 77 mm |
| Slaglængde | 53,5 mm |
| Volumen | 2989,56 cm3 |
| Kompression | 11:1 |
| Effekt | 301 kW / 410 hk ved 10600 o/min |
| Effekt/liter | 137 hk/liter |
| Ventiler | DOHC 4 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | Lucas indirekte indsprøjtning |
| Smøring | Tør sump |
| Kobling | Fler-pladet |
| Chassis | semi-monocoque, stål-rør chassis med nittede aluminium paneler |
| Affjedring for | Uafhængige wishbones, indvendige fjedre over teleskop støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Affjedring bag | Uafhængige wishbones, dobbelte radius arme, spiral fjedre over hydrauliske støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Bremser | Skiver |
| Længde | 3830 mm |
| Bredde | 760 mm |
| Højde | 870 mm |
| Akselafstand | 2400 mm |
| Sporvidde for | 1450 mm |
| Sporvidde bag | 1435 mm |
| Gearkasse | 5-trins |
| Styring | Tandstang |
| Tank | 182 liter |
| Fordæk | 4,75-10,30-15 |
| Bagdæk | 6,00-12,30-15 |
| Vægt | 512 kg |




