1967 Ferrari 312 F1 67

1967 var et meget svært år og sæsonen var præget af den tragiske ulykke i Monte Carlo, hvor Lorenzo Bandini mistede livet. Scuderia’s bedste resultat kom fra New Zealænderen Chris Amon, der lykkedes at tage tre tredje pladser. Hans landsmand Denis Hulme vandt verdensmesterskabet ved med nød og næppe at slå sin team boss Jack Brabham. Denne nye Ferrari var en opdateret version af den forgående sæson’s bil: den var lettere og teknisk rigtig god, men ikke så adræt som de engelske modstandere, og den krævede meget af sine kørere. For at øge kræfterne blev topstykkerne ændret ved at vende rundt på indsugnings- og udstødningsportene: indsugnings portene var nu mellem de to knastaksler og udstødningsportene i centret af V’et. Bilen debuterede på Monza med 4-ventilede topstykker.

MotorType 218 60° V12, langsliggende center
Boring77 mm
Slaglængde53,5 mm
Volumen2989,56 cm3
Kompression11:1
Effekt287 kW / 390 hk ved 10000 o/min
Effekt/liter130 hk/liter
VentilerDOHC 4 ventiler/cylinder
Benzin tilførselLucas indirekte indsprøjtning
SmøringTør sump
KoblingFler-pladet
Chassissemi-monocoque, stål-rør chassis med nittede aluminium paneler
Affjedring forUafhængige wishbones, indvendige fjedre over teleskop støddæmpere, krængnings stabilisator
Affjedring bagUafhængige wishbones, dobbelte radius arme, co-axial fjedre, hydrauliske støddæmpere, krængnings stabilisator
BremserSkiver
Længde3830 mm
Bredde760 mm
Højde870 mm
Akselafstand2400 mm
Sporvidde for1450 mm
Sporvidde bag1435 mm
Gearkasse5-trins
StyringTandstang
Tank160 liter
Fordæk4,75-10,30-15
Bagdæk6,00-12,30-15
Vægt548 kg