1967 Dino 206 GT

Den anses for at være en af de bedst styrende biler i sin tid, Ferrari Dino’s central-motor layout viste sig at være et radikalt spring i gadebil design, da den debuterede i 1968. Dino mærket blev skabt for at kunne levere en mere tilgængelig Ferrari. For Ferrari var det blevet nødvendigt at øge salget og reducere produktions omkostningerne. De havde allerede prototypen Dino 196 S, så det var en oplagt chance til at designe en relativt lille gade version, der for første gang i Ferrari’s historie, kunne produceres efter samlebånds princippet. Pininfarina skabte et smukt, klassisk karosseri og den lille Fiat V6 blev peppet af Ferrari og modificeret til central tværliggende montering.

TypeBegrænset produktion, to-sædet berlinetta
Motor65° V6, Central, tværliggende
VentilerDOHC 2 ventiler/cylinder
Benzin tilførsel3 stk. Weber 40 DCN F/1 karburatorer
Volumen1986 cm3
Boring86 mm
Slaglængde57 mm
Kompression9:1
Effekt134,2 kw / 180 hk ved 8000 o/min
ForbremserSkiver med bremsekraft forstærker
BagbremserSkiver med bremsekraft forstærker
Affjedring forUafhængige wishbones med spiral fjedre, teleskop støddæmpere, krængnings stabilisator
Affjedring bagUafhængige wishbones med spiral fjedre, teleskop støddæmpere, krængnings stabilisator
Fordæk185 VR 14
Bagdæk185 VR 14
StyringTandstang
Vægt900 kg
Akselafstand2280 mm
Længde4150 mm
Bredde1700 mm
Højde1115 mm
Sporvidde for1425 mm
Sporvidde bag1400 mm
Gearkasse5-trins manuel
Tank65 liter
Top hastighed235 km/t