
Den anses for at være en af de bedst styrende biler i sin tid, Ferrari Dino’s central-motor layout viste sig at være et radikalt spring i gadebil design, da den debuterede i 1968. Dino mærket blev skabt for at kunne levere en mere tilgængelig Ferrari. For Ferrari var det blevet nødvendigt at øge salget og reducere produktions omkostningerne. De havde allerede prototypen Dino 196 S, så det var en oplagt chance til at designe en relativt lille gade version, der for første gang i Ferrari’s historie, kunne produceres efter samlebånds princippet. Pininfarina skabte et smukt, klassisk karosseri og den lille Fiat V6 blev peppet af Ferrari og modificeret til central tværliggende montering.
| Type | Begrænset produktion, to-sædet berlinetta |
| Motor | 65° V6, Central, tværliggende |
| Ventiler | DOHC 2 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | 3 stk. Weber 40 DCN F/1 karburatorer |
| Volumen | 1986 cm3 |
| Boring | 86 mm |
| Slaglængde | 57 mm |
| Kompression | 9:1 |
| Effekt | 134,2 kw / 180 hk ved 8000 o/min |
| Forbremser | Skiver med bremsekraft forstærker |
| Bagbremser | Skiver med bremsekraft forstærker |
| Affjedring for | Uafhængige wishbones med spiral fjedre, teleskop støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Affjedring bag | Uafhængige wishbones med spiral fjedre, teleskop støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Fordæk | 185 VR 14 |
| Bagdæk | 185 VR 14 |
| Styring | Tandstang |
| Vægt | 900 kg |
| Akselafstand | 2280 mm |
| Længde | 4150 mm |
| Bredde | 1700 mm |
| Højde | 1115 mm |
| Sporvidde for | 1425 mm |
| Sporvidde bag | 1400 mm |
| Gearkasse | 5-trins manuel |
| Tank | 65 liter |
| Top hastighed | 235 km/t |










