1966 Ferrari 365 P Pininfarina Speciale

To restaurerede 365 P chassiser fik specielle karosserier og denne hvide superbil, bygget på chassis 8971 var et af Sergio Pininfarina’s første designs. Der blev bygget to biler bestilt af Fiat Boss Gianni Agnelli, og den ene blev lidt for tidligt udstillet ved 1966 Paris Motor Show, før gearkasse var monteret, ved Pininfarina’s stand. 365 P var en radikal platform til et nyt design studie, da ideen var den skulle konkurrere ved Le Mans. Den center monterede 4,4 liter V12 motor ydede 380 hk, og det var i neddroslet form. Internt hos Pininfarina blev bilen kaldt Coupe Ferrari 3 Posti, da den havde et unikt 3-sæde design. Ligesom på McLaren’s F1, sidder køreren i midten, med et passagersæde på hver side. Dette layout har sine fordele, da det giver køreren et godt udsyn og maksimerer kabine pladsen. Pininfarina’s karosseri design havde megen inspiration fra Dino prototypen, der blev vist i 1965. På grund af de mange ligheder, og den kraftige motor, bliver 365 P Speciale anset som faderen til biler som Dino 206/246 produktionen. Bilen som er vist her, blev bygget på chassis 8971, den er stadig i perfekt kørestand med kun lidt over 12000 kørte kilometer.

TypeCustom produktion, 3-sædet berlinetta
Produktion2
Motor60° V12, langsliggende center
VentilerSOHC, 2 ventiler/cylinder
Benzin tilførsel6 Weber 38 DCN karburatorer
Volumen4390,35 cm³
Boring81 mm
Slaglængde71 mm
Kompression8,8:1
Effekt279 kw / 380 hk ved 7200 o/min
Karosseri/chassisAluminium karosseri på stål chassis
Fordæk5,50 x 15
Bagdæk6,50 x 15
Bremser forSkiver
Bremser bagSkiver
StyringTandstang
Affjedring forUafhængige wishbones, spiralfjedre, støddæmpere, krængnings stabilisator
Affjedring bagUafhængige wishbones, spiralfjedre, støddæmpere, krængnings stabilisator
Vægt1020 kg
Akselafstand2600 mm
Sporvidde for1480 mm 
Sporvidde bag1470 mm
Længde4400 mm
Bredde1890 mm
Højde1190 mm
Gearkasse5-trins manuel
Top hastighed245 km/t