1965 Ferrari 330 P2

4 liter er den største motor volumen Ferrari brugte i udviklingen af deres sports-prototyper, selv da konkurrencen kom fra de store, 7-liter amerikanske motorer. For at udligne forskellen, brugte 330 P2’s V12 en meget sofistikeret konstruktion med dobbelt overliggende knastaksler. Chassiset styrkede de ved at fastgøre karosseri panelerne direkte på chassis rammen, samtidig havde affjedringen tydelige F1 toner. Efter en lidt blandet sæson, blev den afløst af 330 P3.

TypeRacer bil, to-sædet spider
Motor60º V12, langsliggende center
VentilerDOHC 2 ventiler/cylinder
Benzin tilførsel6 Weber 40 DCN/2 karburatorer
Volumen3967,44 cm³
Boring77 mm
Slaglængde71 mm
Kompression9,9:1
Effekt301 kw / 410 hk ved 8000 o/min
Karosseri/ChassisAluminium karosseri på stål rør chassis
Affjedring forUafhængige wishbones, spiralfjedre over støddæmpere, krængnings stabilisator
Affjedring bagUafhængige wishbones, spiralfjedre over støddæmpere, krængnings stabilisator
Bremser forSkiver
Bremser bagSkiver
Fordæk5,50 x 15
Bagdæk6,50 x 15
StyringTandstang
Vægt820 kg
Akselafstand2400 mm
Sporvidde for1400 mm
Sporvidde bag1370 mm
Længde4260 mm
Bredde1675 mm
Højde1040 mm
Gearkasse5-trins manuel
Tank140 liter