
John Surtees var den første til at vinde verdensmesterskabet på både to og fire hjul, en rekord, der stadig står. Hans 1964 Formel 1 titel fik han sammen med Ferrari 158 F1, og denne bil var samtidig en tilbagevenden til V8 motoren i Maranello, den åbnede samtidig vejen for en lang og meget succesfuld serie af GT biler med V8 motor. Surtees slog Graham Hill i mesterskabet med et enkelt point. Ferrari stillede med tre forskellige modeller i 1964: den allerede nævnte 158 F1, 156 F1-63, med hvilken Bandini vandt i Australien, og 512 F1, der havde en 180° V12 motor. Maranello teamet vandt også konstruktørernes titel.
| Motor | Type 205/B 90° V8, langsliggende center |
| Boring | 67 mm |
| Slaglængde | 52,8 mm |
| Volumen | 1489,23 cm3 |
| Kompression | 10,5:1 |
| Effekt | 154 kW / 210 hk ved 11000 o/min |
| Effekt/liter | 141 hk/liter |
| Ventiler | DOHC 2 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | Bosch direkte indsprøjtning |
| Smøring | Tør sump |
| Kobling | Fler-pladet |
| Chassis | semi-monocoque, stål-rør chassis med nittede aluminium paneler |
| Affjedring for | Uafhængige wishbones, indvendige spiral fjedre over hydrauliske støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Affjedring bag | Uafhængige wishbones, co-axial fjedre, hydrauliske støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Bremser | Skiver |
| Længde | 3950 mm |
| Bredde | 697 mm |
| Højde | 768 mm |
| Akselafstand | 2380 mm |
| Sporvidde for | 1350 mm |
| Sporvidde bag | 1350 mm |
| Gearkasse | 5-trins |
| Styring | Tandstang |
| Tank | 125 liter |
| Fordæk | 6,00 x 13 |
| Bagdæk | 7,00 x 13 |
| Vægt | 468 kg |







