1964 Ferrari 158 F1

John Surtees var den første til at vinde verdensmesterskabet på både to og fire hjul, en rekord, der stadig står. Hans 1964 Formel 1 titel fik han sammen med Ferrari 158 F1, og denne bil var samtidig en tilbagevenden til V8 motoren i Maranello, den åbnede samtidig vejen for en lang og meget succesfuld serie af GT biler med V8 motor. Surtees slog Graham Hill i mesterskabet med et enkelt point. Ferrari stillede med tre forskellige modeller i 1964: den allerede nævnte 158 F1, 156 F1-63, med hvilken Bandini vandt i Australien, og 512 F1, der havde en 180° V12 motor. Maranello teamet vandt også konstruktørernes titel.

MotorType 205/B 90° V8, langsliggende center
Boring67 mm
Slaglængde52,8 mm
Volumen1489,23 cm3
Kompression10,5:1
Effekt154 kW / 210 hk ved 11000 o/min
Effekt/liter141 hk/liter
VentilerDOHC 2 ventiler/cylinder
Benzin tilførselBosch direkte indsprøjtning
SmøringTør sump
KoblingFler-pladet
Chassissemi-monocoque, stål-rør chassis med nittede aluminium paneler
Affjedring forUafhængige wishbones, indvendige spiral fjedre over hydrauliske støddæmpere, krængnings stabilisator
Affjedring bagUafhængige wishbones, co-axial fjedre, hydrauliske støddæmpere, krængnings stabilisator
BremserSkiver
Længde3950 mm
Bredde697 mm
Højde768 mm
Akselafstand2380 mm
Sporvidde for1350 mm
Sporvidde bag1350 mm
Gearkasse5-trins
StyringTandstang
Tank125 liter
Fordæk6,00 x 13
Bagdæk7,00 x 13
Vægt468 kg