
Fra 1961 og frem, fokuserede Ferrari på at lave center-motor sportsvogne. Efter en kort udviklings periode af 246, designede Carlo Chiti fire nye center-motor sportsvogne: 196SP, 248SP, 286SP og 268 SP. 248 SP blev bygget omkring en ny 2458 cm³ Ferrari V8, med en enkelt overliggende knastaksel, og med 4 dobbelte Weber karburatorer. Effekten var omkring 250 hk. 268 SP versionen fik også en V8 motor, men de øgede slaglængden til 71 mm og dermed volumen til 2650 cm³. Stål rør chassiset havde uafhængig affjedring på alle fire hjul, mens karosseriet var meget lig 246 SP’s, et unikt barchetta design lavet af Fantuzzi karosserifabrik. Det havde en lav vindskærm, rundede bagskærme og den karakteristiske dobbelt næse. Det var et usædvanligt design for Ferrari på dette tidspunkt.
| Type | Racer bil, to-sædet spider |
| Motor | 90° V8, langsliggende center |
| Ventiler | SOHC 2 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | 4 Weber 40 IF2C karburatorer |
| Volumen | 2644,96 cm³ |
| Boring | 77 mm |
| Slaglængde | 71 mm |
| Kompression | 9,8:1 |
| Effekt | 195 kw / 265 hk ved 7000 o/min |
| Karosseri/Chassis | Aluminium karosseri på stål rør chassis |
| Affjedring for | Uafhængige wishbones, spiral fjedre, støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Affjedring bag | Uafhængige wishbones, spiral fjedre, støddæmpere |
| Bremser for | Skiver |
| Bremser bag | Skiver |
| Styring | Tandstang |
| Fordæk | 5,50 x 15 |
| Bagdæk | 7,00 x 15 |
| Længde | 4060 mm |
| Bredde | 1480 mm |
| Højde | 970 mm |
| Vægt | 660 kg |
| Akselafstand | 2320 mm |
| Sporvidde for | 1200 mm |
| Sporvidde bag | 1200 mm |
| Gearkasse | 5-trins manuel |
| Tank | 130 liter |









