1962 Ferrari 268 SP

Fra 1961 og frem, fokuserede Ferrari på at lave center-motor sportsvogne. Efter en kort udviklings periode af 246, designede Carlo Chiti fire nye center-motor sportsvogne: 196SP, 248SP, 286SP og 268 SP. 248 SP blev bygget omkring en ny 2458 cm³ Ferrari V8, med en enkelt overliggende knastaksel, og med 4 dobbelte Weber karburatorer. Effekten var omkring 250 hk. 268 SP versionen fik også en V8 motor, men de øgede slaglængden til 71 mm og dermed volumen til 2650 cm³. Stål rør chassiset havde uafhængig affjedring på alle fire hjul, mens karosseriet var meget lig 246 SP’s, et unikt barchetta design lavet af Fantuzzi karosserifabrik. Det havde en lav vindskærm, rundede bagskærme og den karakteristiske dobbelt næse. Det var et usædvanligt design for Ferrari på dette tidspunkt. 

TypeRacer bil, to-sædet spider
Motor90° V8, langsliggende center
VentilerSOHC 2 ventiler/cylinder
Benzin tilførsel4 Weber 40 IF2C karburatorer
Volumen2644,96 cm³
Boring77 mm
Slaglængde71 mm
Kompression9,8:1
Effekt195 kw / 265 hk ved 7000 o/min
Karosseri/ChassisAluminium karosseri på stål rør chassis
Affjedring forUafhængige wishbones, spiral fjedre, støddæmpere, krængnings stabilisator
Affjedring bagUafhængige wishbones, spiral fjedre, støddæmpere
Bremser forSkiver
Bremser bagSkiver
StyringTandstang
Fordæk5,50 x 15
Bagdæk7,00 x 15
Længde4060 mm
Bredde1480 mm
Højde970 mm
Vægt660 kg
Akselafstand2320 mm
Sporvidde for1200 mm
Sporvidde bag1200 mm
Gearkasse5-trins manuel
Tank130 liter