
Da bilen her debuterede ved 1962 Paris Salon, sagde Ferrari at 250 GT Lusso var den sidste udgave af 250 GT serien. Lusso – der på italiensk betyder “Luksus” – befandt sig et sted mellem de mere hardcore racer modeller og Ferrari’s ultra-luksus modeller. Målet var at den skulle give oplevelsen af en top Ferrari sportsvogn, mens den var så luksuriøs at det også kunne være en behagelig daglig bil. Den bliver ofte omtalt som ‘GT/L’, og den bliver af mange anset for at være en af de smukkeste biler fra Ferrari. Selvom den blev taget godt imod, havde GT/L alligevel en kort produktions periode på kun 18 måneder mellem årene 1962 og 1964, der blev kun bygget 350 eksemplarer. 250 GT serien blev erstattet af Ferrari 275 GTB. Men det var ikke enden for GT/L, da den er blevet et varmt samleobjekt i nyere tid.
Bilen fik store roser fra journalisterne og entusiasterne. Som med alle bilerne i 250 GT serien, var konstruktionen af Lusso et samarbejde mellem Pininfarina og Scaglietti – to af Enzo Ferrari’s foretrukne karosseri byggere. 250 GT/L skulle fylde hullet mellem den sporty 250 GT SWB og den mere luksuriøse 250 GTE (2+2), ved at kombinere det bedste af begge verdener. GT/L kunne kun købes i en konfiguration, selvom nogle kunder valgte et custom karosseri og custom interiør, hvilket kunne være mange ting men tit var air-condition. Lusso er uden tvivl en grand tourer. Bilen var behagelig, både ved høj fart og på de lange ture, da den havde en både rummelig og luksuriøs kabine. Interiøret var beklædt med den fineste kvalitet Italiensk læder, krom trim og andre fine detaljer. GT/L havde også det ikoniske Nardi træ rat samt en hylde bag sæderne, med quiltet læder og fastspændings stropper. Instrument panelet var også ulig nogen tidligere produktions Ferrari, med en overdrevent stor omdrejnings tæller og speedometer; begge var vinklet så køreren havde det bedst mulige udsyn.
| Type | Serie produktion, to-sædet berlinetta |
| Produktion | 350 |
| Motor | 60° V12, langsliggende foran |
| Ventiler | SOHC 2 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | 3 Weber 36 DCS karburatorer |
| Volumen | 2953,21 cm³ |
| Boring | 73 mm |
| Slaglængde | 58,8 mm |
| Kompression | 9,2:1 |
| Effekt | 176 kw / 240 hk ved 7500 o/min |
| Moment | 290 nm ved 5500 o/min |
| Karosseri/Chassis | Aluminium paneler på stål rør chassis |
| Fordæk | 185 VR 15 Pirelli Cinturato eller Dunlop |
| Bagdæk | 185 VR 15 Pirelli Cinturato eller Dunlop |
| Bremser for | Skiver med kraftforstærker |
| Bremser bag | Skiver med kraftforstærker |
| Affjedring for | Uafhængige wishbones, spiralfjedre, støddæmpere |
| Affjedring bag | Delt aksel, radius arme, semi-elliptiske fjedre, spiralfjedre, støddæmpere |
| Styring | Snegl/snekke |
| Vægt | 1020 kg |
| Akselafstand | 2400 mm |
| Sporvidde for | 1395 mm |
| Sporvidde bag | 1387 mm |
| Længde | 4410 mm |
| Bredde | 1750 mm |
| Højde | 1290 mm |
| Gearkasse | 4-trins manuel |
| Tank | 114 liter |
| Top hastighed | 240 km/t |










