1960 Ferrari 250 GT 2+2

250 GTE var Ferrari’s første fire sæde model og ideen var succesfuld nok, til at blive til en hel serie af Ferrari 2+2’er, der gjorde brug af samme teknik som sportsvognene. Da bilerne var lavet til grand touring, blev GTE markedsført som luksus bil. For at få plads til to ekstra sæder, måtte Ferrari flytte motor og meget andet 305 mm frem og forlænge karosseriet tilsvarende, sammenlignet med de andre 250’er. Akselafstanden forblev dog det samme, men samlet tog bilen 77 kg på. Hvad præstationerne angår, havde journalisterne i 60’erne ikke noget at klage over. Bilens køreegenskaber var meget neutrale og hastigheder på 200 km/t var ikke noget problem at nå. I 1963 blev 250 GTE erstattet af 330 America, hvilket var meget det samme, bort set fra motoren nu var en 4-liter V12.

TypeSerie produktion, 2+2 coupé
Motor60° V12, langsliggende foran
VentilerSOHC 2 ventiler/cylinder
Benzin tilførsel3 Weber 40 DCL 6 karburatorer
Volumen2953,21 cm³
Boring73 mm
Slaglængde58,8 mm
Kompression8,8:1
Effekt176 kw / 240 hk ved 7000 o/min
Moment245 nm ved 5000 o/min
Karosseri/ChassisStål karosseri på stål rør-ramme chassis med bagagerum- og kølerhjelm i aluminium
Bremser forDunlop skiver med bremsekraft forstærker
Bremser bagDunlop skiver med bremsekraft forstærker
Affjedring forUafhængige wishbones, spiral fjedre, støddæmpere, krængnings stabilisator
Affjedring bagDelt aksel, radius arme, semi-elliptiske fjedre, støddæmpere
StyringSnegl/snekke
Fordæk6,50 x 15
Bagdæk6,50 x 15
Vægt1280 kg
Akselafstand2600 mm
Sporvidde for1354 mm
Sporvidde bag1394 mm
Længde4700 mm
Bredde1710 mm
Højde1340 mm
Gearkasse4-trins manuel med overdrive
Tank100 liter
Top hastighed230 km/t
0 – 100 km/t8 sekunder