1959 Ferrari 250 GT Cabriolet Series II

Selvom de sælger mindre end coupe’erne, har Ferrari altid tilbudt cabrioletter til de kunder, der ønsker den åbne og luftige oplevelse. Før 1959 var de næsten altid custom byggede og serie I var ikke nogen undtagelse. Denne model var noget dyrere end California Spider, men den var også rettet mod toppen af grand touring markedet. Forgængerne til 250 GT Cabriolet inkluderer nogle mindre cabrioletter bygget på 212 Inter chassiset og et par meget eksklusive 342 America Cabrioletter, samt nogle få andre specielle one-ofs, men Cabriolet Series I har æren af at være Ferrari’s første ‘produktion’ cabriolet. I 1957 debuterede den succesfulde 250 GT ‘Tour de France’ og det var den ideelle platform til Ferrari’s næste cabriolet. Den havde et robust chassis, store tromle bremser med kølefinner, dobbelt wishbone affjedring foran og en Colombo-designet 60º V12 motor. Pinin Farina blev hyret til at lave det første design og begyndte med chassis 0655GT. Serie I Cabriolet’erne blev bygget i et specielt værksted i Pinin Farina’s fabrik. Karosserierne blev lavet i stål og var udsøgt detaljerede både indvendigt og udvendigt. I 1959 havde Pininfarina ændret navnet og standardiseret Cabriolet’en til Serie II specifikationer. Disse ændringer inkluderede udækkede forlygter og nye bagskærme, og det begyndte med chassis 1537GT. Luigi Chinetti overtalte Ferrari til at sælge en sports version af 250 GT Cabriolet, kaldet California Spyder. De havde karosseri fra Scaglietti og nogle af aluminium versionerne deltog i race.

TypeSerie produktion, to-sædet cabriolet
Produktions år1959 – 1962
Produktion200
MotorType 128B 60º V12, langsliggende foran
MotorblokAluminium legering
VentilerSOHC 2 ventiler/cylinder
Benzin tilførsel3 Weber 36 DCL3 karburatorer
Volumen2953,21 cm³
Boring73 mm
Slaglængde58,8 mm
Kompression8,5:1
Effekt176 kw / 240 hk ved 7000 o/min
Moment264 nm ved 5000 o/min
Karosseri / ChassisStål karosseri på stål rørramme
Fordæk6,00-16
Bagdæk6,00-16
ForbremserTromler
BagbremserTromler
StyringSnegl/snekke
Affjedring forUafhængige wishbones med spiral fjedre, støddæmpere
Affjedring bagDelt aksel, semi-elliptiske bladfjedre, støddæmpere
Vægt1050 kg
Akselafstand2600 mm
Sporvidde for1354 mm
Sporvidde bag1349 mm
Gearkasse4-trins manuel
Tank100 liter
Top hastighed252 km/t
0 – 100 km/t7,1 sekunder