
Bilen debuterede i Paris i Oktober 1959, denne SWB (kort akselafstand) 250 GT Berlinetta var indbegrebet af den ideelle gade racer. Det var blot få ting der skulle ændres på gade bilen (koldere tændrør, racer dæk og styrtbøjle), så var bilen klar til enhver bane og kampen for en klasse sejr.
| Type | Racer bil, to-sædet berlinetta |
| Motor | Tipo 168B Colombo 60° V12, langsliggende foran |
| Ventiler | SOHC 2 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | 3 Weber 40 DCL/6 karburatorer |
| Volumen | 2953,21 cm³ |
| Boring | 73 mm |
| Slaglængde | 58,8 mm |
| Kompression | 9,2:1 |
| Effekt | 206 kw / 280 hk ved 7000 o/min |
| Karosseri/Chassis | Aluminium karosseri på Tipo 539 stål rør chassis |
| Fordæk | 6,00 x 16 eller 175 x 400 |
| Bagdæk | 6,00 x 16 eller 175 x 400 |
| Bremser for | Hydrauliske tromler |
| Bremser bag | Hydrauliske tromler |
| Styring | Snegl/snekke |
| Affjedring for | Uafhængige wishbones, spiralfjedre, hydrauliske støddæmpere |
| Affjedring bag | Delt aksel, radius arme, semi-elliptiske fjedre, hydrauliske støddæmpere |
| Vægt | 960 kg |
| Akselafstand | 2400 mm |
| Sporvidde for | 1354 mm |
| Sporvidde bag | 1349 mm |
| Længde | 4430 mm |
| Bredde | 1980 mm |
| Højde | 1130 mm |
| Gearkasse | 4-trins manuel |
| Tank | 120 liter |
| Top hastighed | 268 km/t |








