
Dette er en ny version udviklet fra det originale F2 dino projekt til F1. En ny motor, lettere og med flere kræfter. Motor konfigurationen, en 65° V6 med to overliggende knastaksler pr. cylinder række og dobbelt tænding, var den samme som i F2 bilen, kun med nogle få, små modifikationer, så den kunne installeres i en anderledes bil. 246 – indikerer 2,4 liter og 6 cylindre – debuterede i 1958, d. 19 Januar ved det Argentinske GP, og den bragte den engelske kører Mike Hawthorn verdens mesterskabet. Til trods for dette bragte dette år også tragedier. Kørernes titel vendte tilbage til Ferrari, men sæsonen var mærket af døds ulykker, Luigi Musso mistede livet på Silverstone, og Peter Collins mistede livet på Nürburgring. Ferrari tog to sejre, Hawthorn i Frankrig og Collins i England. Dette års største rival var Stirling Moss’s Vanwall, der tog den første udgave af konstruktørernes mesterskab.
| Motor | 65° V6, langsliggende foran |
| Boring | 85 mm |
| Slaglængde | 71 mm |
| Volumen | 2417,33 cm3 |
| Kompression | 9,8:1 |
| Effekt | 206 kW / 280 hk ved 8500 o/min |
| Effekt/liter | 116 hk/liter |
| Ventiler | DOHC 2 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | 3 Weber 42 DCN karburatorer |
| Smøring | Tør sump |
| Kobling | Fler-pladet |
| Chassis | Stål rør |
| Affjedring for | Uafhængige wishbones, spiralfjedre, hydrauliske støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Affjedring bag | de Dion aksel, tværliggende bladfjedre, dobbelt radius arme, hydrauliske støddæmpere |
| Bremser | Tromler |
| Gearkasse | 4-trins |
| Styring | Snegl/snekke |
| Tank | 160 liter |
| Fordæk | 5,50 x 15 |
| Bagdæk | 6,50 x 15 |
| Vægt | 560 kg |








