1956 Ferrari 410 Berlinetta Speciale

Da Ferrari’s 410 S blev udviklet specifikt som fabriks racer, var det derfor sjældent at et helt nyt ubrugt chassis blev sendt direkte til Scaglietti for at få et gade coupé karosseri. Det var tilfældet med chassis 0592CM, som blev bygget til Michel-Paul Cavallier. Han var en fransk industri magnat, der allerede havde en imponerende samling custom Ferrari’er i sin garage. Resultatet var dette 410 S coupé karosseri, som var en større version af 250 MM coupé’en fra Pinin Farina. Men Scaglietti ændrede formen af køler grillen og snuden nok til at kalde det deres eget design. Det var en af de meget få biler med et ‘Scaglietti & C.’ skilt bag forhjulene. I modsætning til 250 MM, så havde 410 en meget større motor. 410 S serien havde en Tipo 126C 60º V12, der kunne yde 340 hk.

TypeCustom produktion, 2-sædet berlinetta
Produktion1
MotorTipo 126C dobbelt tændrør, 60° V12, langsliggende foran
VentilerSOHC 2 ventiler/cylinder
Benzin tilførsel3 Weber 40 DCF-3 karburatorer
Volumen4962,96 cm³
Boring88 mm
Slaglængde68 mm
Kompression8,5:1
Effekt250 kw / 340 hk ved 6200 o/min
Moment545 nm ved 5000 o/min
Karosseri/ChassisAluminium karosseri på Tipo 519C stål rør chassis
Bremser forHydrauliske tromler
Bremser bagHydrauliske tromler
StyringSnegl/snekke
Affjedring forUafhængige wishbones, spiralfjedre, hydrauliske støddæmpere
Affjedring bagde Dion aksel, dobbelte radius arme, tværliggende bladfjedre, hydrauliske støddæmpere
Fordæk6,00 x 16
Bagdæk7,50 x 16
Vægt1200 kg
Akselafstand2420 mm
Sporvidde for1455 mm
Sporvidde bag1450 mm
Gearkasse5-trins manuel
Tank195 liter
Top hastighed280 km/t