
Denne version af F1 debuterede ved Syracuse GP d. 11 april 1954. Den var et alternativ til 625 modellen, med dens korte slaglængde motor og andre forbedringer, der blev udviklet på 553 F2 modellen. Det runde karosseri med det specielle luftindtag, fik journalisterne til at kalde den “hajen”. 1954 sæsonen blev domineret af Juan Manuel Fangio, først med Maserati og senere med Mercedes, men den gav dog to successer til Ferrari, der tog første og anden pladserne på Silverstone, med Gonzalez og Hawthorn (der kørte 625), han vandt også i Barcelona denne gang med 553 F1.
| Motor | Række-4, langsliggende foran |
| Boring | 100 mm |
| Slaglængde | 79,5 mm |
| Volumen | 2497,56 cm3 |
| Kompression | 13:1 |
| Effekt | 191 kW / 260 hk ved 7200 o/min |
| Effekt/liter | 104 hk/liter |
| Ventiler | DOHC 2 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | 2 Weber 50 DCOA/3 karburatorer |
| Smøring | Tør sump |
| Kobling | Fler-pladet |
| Chassis | Stål rør |
| Affjedring for | Uafhængige wishbones, tværliggende bladfjedre, hydrauliske støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Affjedring bag | de Dion aksel, tværliggende bladfjedre, dobbelte radius arme, hydrauliske støddæmpere |
| Bremser | Tromler |
| Gearkasse | 4-trins |
| Styring | Snegl/snekke |
| Tank | 160 liter |
| Fordæk | 5,25/5,50 x 16 |
| Bagdæk | 7,00 x 16 |
| Vægt | 590 kg |




