1954 Ferrari 250 Monza

250 Monza er et godt eksempel på, hvordan Ferrari lavede forskellige biler til specifikke kunder og baner. Et af de første løb for 250 Monza var på Monza Autodromo d. 27 Juni 1954. Her tog den tredjepladsen med Franco Cornacchia og Guerino Gerini ved rattet. Mange af design elementerne deler Monza med 500 Mondial. De har begge uafhængig affjedring på alle fire hjul. Den store forskel mellem de to biler er motoren. Enzo ville ikke opgive V12 motoren, så han byggede 250 Monza specielt til V12 motoren. 250 Monza brugte den samme Columbo V12 motor som i 250 MM. Denne opgraderede motor, kombineret med tre 4-barrel Weber 36IF4C-1 karburatorer, kunne yde 260 hp. Kun fire 250 Monza blev bygget, to med Scaglietti karosseri og to med Pininfarina design.

TypeRacer bil, to-sædet spider
Produktion4
Motor60° V12, langsliggende foran
VentilerSOHC 2 ventiler/cylinder
Benzin tilførsel3 Weber 36IF4C-1 karburatorer
Volumen2953,21 cm³
Boring73 mm
Slaglængde58,8 mm
Kompression8,6:1
Effekt191 kw / 260 hk ved 6000 o/min
Karosseri/ChassisAluminium karosseri på stål rør chassis
Fordæk5,25 × 16
Bagdæk6,00 × 16
Bremser forHydrauliske tromler
Bremser bagHydrauliske tromler
StyringSnegl/snekke
Affjedring forUafhængige wishbones, tværliggende bladfjedre, Houdaille støddæmpere
Affjedring bagde Dion aksel, dobbelt radius arme, tværliggende bladfjedre, Houdaille støddæmpere
Vægt760 kg
Akselafstand2250 mm
Sporvidde for1278 mm
Sporvidde bag1284 mm
Gearkasse5-trins manuel
Tank150 liter
Top hastighed264 km/t