
250 Monza er et godt eksempel på, hvordan Ferrari lavede forskellige biler til specifikke kunder og baner. Et af de første løb for 250 Monza var på Monza Autodromo d. 27 Juni 1954. Her tog den tredjepladsen med Franco Cornacchia og Guerino Gerini ved rattet. Mange af design elementerne deler Monza med 500 Mondial. De har begge uafhængig affjedring på alle fire hjul. Den store forskel mellem de to biler er motoren. Enzo ville ikke opgive V12 motoren, så han byggede 250 Monza specielt til V12 motoren. 250 Monza brugte den samme Columbo V12 motor som i 250 MM. Denne opgraderede motor, kombineret med tre 4-barrel Weber 36IF4C-1 karburatorer, kunne yde 260 hp. Kun fire 250 Monza blev bygget, to med Scaglietti karosseri og to med Pininfarina design.
| Type | Racer bil, to-sædet spider |
| Produktion | 4 |
| Motor | 60° V12, langsliggende foran |
| Ventiler | SOHC 2 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | 3 Weber 36IF4C-1 karburatorer |
| Volumen | 2953,21 cm³ |
| Boring | 73 mm |
| Slaglængde | 58,8 mm |
| Kompression | 8,6:1 |
| Effekt | 191 kw / 260 hk ved 6000 o/min |
| Karosseri/Chassis | Aluminium karosseri på stål rør chassis |
| Fordæk | 5,25 × 16 |
| Bagdæk | 6,00 × 16 |
| Bremser for | Hydrauliske tromler |
| Bremser bag | Hydrauliske tromler |
| Styring | Snegl/snekke |
| Affjedring for | Uafhængige wishbones, tværliggende bladfjedre, Houdaille støddæmpere |
| Affjedring bag | de Dion aksel, dobbelt radius arme, tværliggende bladfjedre, Houdaille støddæmpere |
| Vægt | 760 kg |
| Akselafstand | 2250 mm |
| Sporvidde for | 1278 mm |
| Sporvidde bag | 1284 mm |
| Gearkasse | 5-trins manuel |
| Tank | 150 liter |
| Top hastighed | 264 km/t |




