
Denne nye version af F2 kørte første gang på Monza d. 13/9-53. Der var to – kørt af Maglioli og Carini, mens Ascari, Villoresi, Farina og Hawthorn havde 500 versionen og Rosier en anden 500. Overraskelsen var Fangio der vandt med Maserati, mens Ascari mistede tid, på grund af et uheld på sidste omgang. Tilstedeværelsen af disse biler og kørere, der var specialiserede sportsvogns kørere snarere end i denne type bil, var tydeligvis en generalprøve for den nye motor og det nye chassis til det kommende års F1 sæson. Motoren var redesignet, med en kortere slaglængde og andre modifikationer og kunne uden problem puttes i den kommende F1 version.
| Motor | Type 553 Række-4, langsliggende foran |
| Boring | 93 mm |
| Slaglængde | 73,5 mm |
| Volumen | 1997,11 cm3 |
| Kompression | 13:1 |
| Effekt | 132 kW / 180 hk ved 7200 o/min |
| Effekt/liter | 90 hk/liter |
| Ventiler | DOHC 2 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | 2 Weber 50 DCOA3 karburatorer |
| Smøring | Tør sump |
| Kobling | Fler-pladet |
| Chassis | Stål rør |
| Affjedring for | Uafhængige wishbones, tværliggende bladfjedre, hydrauliske støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Affjedring bag | de Dion aksel, tværliggende bladfjedre, dobbelte radius arme, hydrauliske støddæmpere |
| Bremser | Tromler |
| Længde | 3988 mm |
| Bredde | 1427 mm |
| Højde | 1020 mm |
| Akselafstand | 2160 mm |
| Sporvidde for | 1278 mm |
| Sporvidde bag | 1250 mm |
| Gearkasse | 4-trins |
| Styring | Snegl/snekke |
| Tank | 160 liter |
| Fordæk | 5,25 x 16 |
| Bagdæk | 6,50 x 16 |
| Vægt | 590 kg |




