1953 Ferrari 340 MM

340 MM blev bygget til 1953 Mille Miglia som Giannino Marzotto vandt i en barchetta version med karosseri fra Vignale. Marzotto satte en ny hastigheds rekord under racet med en gennemsnits hastighed over 142 km/t. Men bilen var ikke nem at køre, dels på grund af dens meget stærke motor, hvilken kun få kørere lykkedes at udnytte fuldt ud. Men Gigi Villoresi var en af de store, der kunne udnytte kræfterne fuldt ud, og han kørte bilen til sejr ved Giro di Sicilia i samme år. Formel 1 mesteren Alberto Ascari deltog også i udviklingen af 340 MM.

TypeRacer bil, 2-sædet Berlinetta, spider
Produktion10
Motor60° V12, Langsliggende foran
VentilerSOHC 2 ventiler/cylinder
Benzin tilførsel3 Weber 40 DCF karburatorer
Volumen4101,66 cm³
Boring80 mm
Slaglængde68 mm
Kompression8:1
Effekt206 kw / 280 hk ved 6600 o/min
Karosseri/ChassisAluminium karosseri på stål rør chassis
Affjedring forUafhængige wishbones, Tværliggende bladfjedre, støddæmpere
Affjedring bagDelt aksel, dobbelte radius arme, semi-elliptiske fjedre, støddæmpere
Bremser forHydrauliske tromler
Bremser bagHydrauliske tromler
Fordæk5,50 x 16
Bagdæk6,50 x 16
StyringSnegl/snekke
Vægt850 kg
Akselafstand2500 mm
Sporvidde for1325 mm
Sporvidde bag1320 mm
Længde4102 mm
Bredde1651 mm
Højde1130 mm
Gearkasse5-trins manuel
Tank177 liter
Top hastighed282 km/t