1952 Ferrari 212

En 212 Inter, chassis nummer 0253EU, fik en 2,7 liter 3-karburator V12, og fik et karosseri som den sidste Barchetta fra Carrozzeria Touring. Selvom der fandtes mange af denne type, var dette en speciel one off. Man kunne se forskellige karosserier på 212 chassiset og de fleste var spartanske med minimalt karosseri og meget lidt pynt. De mest produktive var Barchetta’er fra Superleggra Touring, der blev Ferrari’s typiske stil og et symbol for tidlig Italienske racerbiler. Andre unikke variationer var Vignale’s coupe’er og to interessante biler fra Motto. 212 gjorde det godt for Ferrari indtil den blev erstattet med 225 Sport, med sin 2,7 liter motor. mange 212’er blev opgraderet med 225-motor og disse biler blev ofte kaldt 212/225.

TypeCustom produktion, to-sædet barchetta
Produktion1
Motor60° V12, langsliggende foran
Volumen2715,46 cm³
VentilerSOHC 2 ventiler/cylinder
Benzin tilførsel3 Weber 36 DCF karburatorer
Boring70 mm
Slaglængde58,8 mm
Kompression8,5:1
Effekt154 kw / 210 hk ved 7200 o/min
Karosseri/ChassisAluminium karosseri på stål rør ramme
Affjedring forUafhængige wishbones, tværliggende bladfjedre, hydrauliske støddæmpere
Affjedring bagDelt aksel, dobbelte semi-elliptiske fjedre, hydrauliske støddæmpere
Bremser forHydrauliske tromler
Bremser bagHydrauliske tromler
StyringSnegl/snekke
Fordæk5,50 x 16
Bagdæk6,00 x 16
Akselafstand2250 mm
Sporvidde for1278 mm
Sporvidde bag1250 mm
Vægt850 kg
Gearkasse5-trins manuel
Top hastighed230 km/t