1947 Ferrari 159 S

Den anden Ferrari der blev bygget var 159 S. Den blev bygget som efterfølger til 125 S, den havde en større motor. Der blev kun bygget 2. 159 S var en udvikling af 125 S og udviklingen fortsatte frem til 166 S, som Ferrari byggede i et lidt større antal. 125 S havde en 1,5-liter 60° V12, designet af Gioacchino Colombo. Til 159 S blev volumen øget til 1,9 liter. Motoren ydede 125 hk ved 6500 o/min, det var kun 7 hk mere end 125 S (fordi man valgte at sænke kompressionen i forhold til 125 S). Motoren var avanceret for sin tid med dens enkelte overliggende knastaksel design (SOHC), 2 ventiler pr. cylinder og 3 Weber 32DCF karburatorer. Gearkassen var en 5-trins manuel. Den havde samme chassis som 125 S. På 159 forbedrede de aerodynamikken. Indvendigt er den ren racer bil med to små sæder, et rat, en kæmpe omdrejningstæller og stort set ikke noget andet. Selvom bilen teknisk set var gade legal, var den dog udelukkende bygget til race, hvilket nok forklarer manglen på døre. 159 S debuterede for Scuderia Ferrari d. 15 August 1947 på Circuito di Pescara, med fabriks kører Franco Cortese, bilen tog anden pladsen. Ligesom 125 S, havde 159 S svært ved at holde trit med Maserati. Selvom bilen kun havde en kort racer kariere gav 159 S Ferrari sin første internationale sejr, Torino Grand Prix i 1947 med Raymond Sommer bag rattet.

TypeRacer bil, to-sædet spider
Produktion2
Motor60° V12, langsliggende foran
VentilerSOHC 2 ventiler/cylinder
Benzin tilførsel3 Weber 32 DCF karburatorer
Volumen1902,84 cm³
Boring59 mm
Slaglængde58 mm
Kompression8.5:1
Effekt92 kw / 125 hk ved 6500 o/min
Affjedring forUafhængige wishbones, tværliggende bladfjedre, hydrauliske støddæmpere
Affjedring bagDelt aksel med semi-elliptiske bladfjedre, hydrauliske støddæmpere, krængnings stabilisator
ForbremserHydrauliske tromler
BagbremserHydrauliske tromler
Fordæk5,50 x 15
Bagdæk5,50 x 15
StyringSnegl/snekke
Vægt750 kg
Akselafstand2420 mm
Sporvidde for1240 mm
Sporvidde bag1240 mm
Gearkasse5-trins manuel
Tank72 liter