
Den første bil designet af Vittorio Jano i 1924, er P2, som også er den første Alfa Romeo med en 8-cylindret kompressorladet motor og 2 karburatorer placeret efter kompressoren. Den blev bygget i hemmelighed i Portello værkstedet, P2 debuterede som en overraskelse ved 200-mile racet på Cremona banen i 1924, den vandt racet med en fantastisk gennemsnits fart på over 158 km/t og den gennemførte 10 km hastigheds prøve med et gennemsnit på 195 km/t.
Bilens deltagelse i det internationale Grand Prix i 1924 og 1925 førte til den første Verdensmesterskabs titel, der igen medførte tilføjelsen af laurbærkransen i mærkets logo. P2 blev anset for at være en af de bedste Grand Prix biler i 1920’erne, og den var starten på Alfa Romeo legenden. Af de seks modeler, der blev bygget finds kun 2 idag, de står på Alfa Romeo Museet i Arese, mens en udgave fra 1930 er udstillet på Automobile Museet i Torino.
| Type | Racer, 2 sædet |
| Motor | 8 cylindret rækkemotor, langsliggende foran |
| Ventiler | DOHC 2 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | Kompressor ladet med 2 karburatorer |
| Volumen | 1987 cm³ |
| Boring | 61 mm |
| Slaglængde | 85 mm |
| Kompression | 5:1 |
| Effekt | 115 kw / 154 hk ved 5500 o/min |
| Karosseri/Chassis | Stål plader på stål rør chassis |
| Affjedring for | Stiv aksel med semi-eliptiske bladfjedre, friktions støddæmper |
| Affjedring bag | Delt aksel med semi-eliptiske bladfjedre, friktions støddæmper |
| Fordæk | 29 x 4 |
| Bagdæk | 29 x 5 |
| Bremser for | Tromler |
| Bremser bag | Tromler |
| Styring | Snegl/snekke |
| Vægt | 747 kg |
| Akselafstand | 2624 mm |
| Sporvidde for | 1302 mm |
| Sporvidde bag | 1302 mm |
| Gearkasse | 4-trins manuel |
| Top hastighed | over 220 km/t |



