
Alfa Romeo “Torpedo” 20/30 HP var den første bil under ALFA mærket, der officielt havde navnet Alfa Romeo. Den var udstyret med en 4750 cm3 sideventilet række-4 motor, der kunne yde 67 hk. Bilens målgruppe var den rige klasse i Italien, så prisen var forholdsvis høj – omkring 3 gange så meget som en Ford Model T, det var en stor sum penge i tiden lige efter Første verdenskrig.
ALFA 20/30 HP var næsten identisk med 24 HP fra 1910 og blev tit kaldt HP 24 Serie E. 24 HP’s motor blev da også genbrugt. Ydelsen blev øget til 67 hk ved 2600 o/min, og tophastigheden steg til 130 km/t. Bilen kom i to karosseri varianter: En Berlina variant og en torpedo variant.
| Produktion | 124 |
| Motor | 4 cylindret langsliggende rækkemotor placeret i front |
| Ventiler | 2 sideventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | 1 stk Ze karburator |
| Volumen | 4750 cm³ |
| Boring | 102 mm |
| Slaglængde | 130 mm |
| Kompression | 4,45:1 |
| Effekt | 50 kw / 67 hk ved 2600 o/min |
| Karosseri/Chassis | Stålchassisramme med karrosseri af stålplade |
| Affjedring for | Stiv aksel med halvelliptiske, langsliggende bladfjedre |
| Affjedring bag | Stiv aksel med halvelliptiske, langsliggende bladfjedre |
| Bremser for | Ingen |
| Bremser bag | Mekanisk system med tromlebremser på baghjulene. Mekanisk håndbremse på baghjulene |
| Styring | Snegl/Snekke |
| Fordæk | Stålfælg med træeger og dæk i størrelse 820×12 |
| Bagdæk | Stålfælg med træeger og dæk i størrelse 820×12 |
| Vægt | 1200 kg |
| Akselafstand | 2800 mm |
| Sporvidde for | 1450 mm |
| Sporvidde bag | 1450 mm |
| Længde | 4700 mm |
| Bredde | 1780 mm |
| Højde | 1700 mm |
| Gearkasse | 4-trins med tør flerplade kobling |
| Tank | 80 liter |
| Top hastighed | 130 km/t |


