2013 Ferrari LaFerrari

LaFerrari er en af de mest ekstreme Ferrari produktions biler, og den har nogen af de mest avancerede og innovative tekniske løsninger, der i fremtiden vil smitte af på kommende Ferrari serier. LaFerrari er den første produktions bil udstyret med den F1-lignende hybrid løsning – HY-KERS systemet – der kombinerer en elektrisk motor, ydende 163 hk, med den stærkeste inkarnation af Ferrari’s klassiske V12, ydende 800 hk ved 9000 o/min. Tilsammen yder de to systemer 963 hk. V12 motoren snurrer helt op til 9250 o/min, hvilket garanterer meget høj ydelse og den helt umiskendelige Ferrari V12 lyd. Denne V12 motor er resultatet af et stort arbejde på 3 områder: volumen, mekanik og forbrændings effektivitet. En anden opgave var at forbedre aerodynamikken, finde den ideelle vægtfordeling, få tyngdepunktet så langt ned som muligt, og få integreret det nye hybrid system. Alt dette er lykkedes uden at kompromitere kabine pladsen, komforten og adgangen.

TypeBegrænset produktion, 2-sædet berlinetta
Produktion499
Motor65° V12, langsliggende center
Volumen6262,46 cm³
Boring94 mm
Slaglængde75,2 mm
Kompression13.5:1
Effekt595 kw / 800 hk ved 9000 o/min
Moment700 nm ved 6750 o/min
El-motor120 kw / 163 hk
Samlet effekt715 kw / 963 hk
Samlet moment940 nm
Affjedring forUafhængige wishbones med SCM-E FRS
Affjedring bagUafhængige wishbones med SCM-E FRS
Bremser forCarbon keramiske skiver 398 mm
Bremser bagCarbon keramiske skiver 380 mm
StyringTandstang
Fordæk265/30 – 19
Bagdæk345/30 – 20
Akselafstand2650 mm
Længde4702 mm
Bredde1992 mm
Højde1116 mm
Top hastighedover 350 km/t
0 – 100 km/t2,5 sekunder
ESCStabilitets kontrol
High PERF ABS/EBDRacer orienteret anti-blokerings system / elektronisk bremse balance
EF1-TRACF1 elektronisk traction kontrol integreret med hybridsystemet
E-DIFF 3Tredje generation elektronisk differentiale
SCM-E FRSMagnetorheologisk dæmpning med dobbelte solenoids (Al-Ni rør)