
99 i denne bils navn afspejlede året den var bygget – det samme kriterie som blev brugt tilbage i 1953 og 1955 – mens 3 var motorvolumen. Det var ikke nogen revolutionerende model men en udvikling af F300 med den samme høje udstødning, en tredje støddæmper foran til at kontrollere krængning, elektronisk kontrolleret styring og en ny designet baghjuls affjedring. Motoren var en type 048, der var lidt lettere end 047 og selvfølgelig med lidt flere hk. Ingeniørerne havde forfinet aerodynamikken, forbedret forholdet mellem drag og downforce. Det gav endelig resultat. I 1999 vandt Ferrari konstruktørernes titel for første gang i 16 år, takket være Michael Schumacher, Eddie Irvine og Mika Salo. Schumacher triumferede i starten af sæsonen på Imola og Monte Carlo. Irvine kæmpede om kørernes titel, efter sejre i Australien, Østrig, Tyskland og Malaysia, men Ferrari tabte titlen (til Mika Hakkinen for McLaren) i det sidste race på Suzuka for tredje år i træk.
| Motor | 80° V10, langsliggende center |
| Boring | 96 mm |
| Slaglængde | 41,4 mm |
| Volumen | 2996,62 cm3 |
| Kompression | 12,5:1 |
| Effekt | 592 kW / 805 hk ved 17300 o/min |
| Effekt/liter | 264 hk/liter |
| Ventiler | DOHC 4 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | Magneti Marelli elektronisk indirekte indsprøjtning |
| Smøring | Tør sump |
| Kobling | Fler-pladet |
| Chassis | Honeycomb og kul-fiber komposit monocoque |
| Affjedring for | Uafhængige push-rod, dobbelte wishbones, torsionsstang fjedre, teleskop støddæmpere |
| Affjedring bag | Uafhængige push-rod, dobbelte wishbones, torsionsstang fjedre, teleskop støddæmpere |
| Bremser | Skiver |
| Gearkasse | Elektro-hydraulisk 7-trins |
| Styring | Tandstang |
| Fordæk | 13”, Bridgestone |
| Bagdæk | 13”, Bridgestone |
| Vægt | 600 kg |




