
Ferrari’s nedtur sluttede i 1997 med den nye bil der, hvis man går efter navnet, synes en udvikling af sidste års model, men i virkeligheden var meget forskellig. Det kan godt være den var mere konventionel men den var også mere mekanisk og aerodynamisk effektiv. En grundig fortolkning af regulativerne gjorde at Scuderia kunne reducere bilens bredde og introducere forskellige nye detaljer, der generelt forbedrede bilen. Motor, gearkasse og affjedring blev redesignet. Motoren var en udvikling af den forgående, nu en tipo 046/2. Bilens 7-trins titanium gearkasse havde et helt nyt skifte system. Barnard så ikke sin kreation på banen, da han overlod tøjlerne i den tekniske ledelse til Ross Brawn og Rory Byrne. Takket være denne bil kunne Maranello teamet kæmpe om verdensmester titlen. Michael Schumacher vandt fem GP (Monaco, Canada, Frankrig, Belgien og Japan) og kæmpede om titlen til det sidste race på Jerez med Jacques Villeneuve (Williams-Renault), hvor canadieren endte med at tage titlen. Men, Ferrari havde stadig taget 102 point, hvilket var et resultat de ikke havde opnået siden 1990.
| Motor | 75° V10, langsliggende center |
| Boring | 95 mm |
| Slaglængde | 42,3 mm |
| Volumen | 2998,31 cm3 |
| Kompression | 12:1 |
| Effekt | 537 kW / 730 hk ved 16050 o/min |
| Effekt/liter | 243 hk/liter |
| Ventiler | DOHC 4 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | Magneti Marelli elektronisk indirekte indsprøjtning |
| Smøring | Tør sump |
| Kobling | Fler-pladet |
| Chassis | Honeycomb og kul-fiber komposit monocoque |
| Affjedring for | Uafhængige push-rod, dobbelte wishbones, torsionsstang fjedre, teleskop støddæmpere |
| Affjedring bag | Uafhængige push-rod, dobbelte wishbones, torsionsstang fjedre, teleskop støddæmpere |
| Bremser | Skiver |
| Gearkasse | Elektro-hydraulisk 7-trins |
| Styring | Tandstang |
| Fordæk | 25,0-10,0-13 |
| Bagdæk | 26,0-15,0-13 |
| Vægt | 600 kg |
| Kørere | Michael Schumacher (5), Eddie Irvine (6) |






