1996 Ferrari F310

Dette var Maranello’s første bil med en 10-cylindret motor. Model betegnelsen viser dette, hvor 3 står for 3 liter, og 10 for antallet af cylindre. Motoren, Tipo 046, var en meget lettere motor end V12’eren, Barnard designede en helt ny bil omkring den nye V10. Men ikke alt virkede optimalt set fra et aerodynamisk punkt og bilen levede ikke op til forventningerne. Cockpit ergonomien var også ny, instrumenter og kontrol knapper var indbygget i rattet, der kombineret med de to gear skifteplader, hjalp med at holde kørerens koncentration på banen. Den nye Ferrari havde nummer 1 på næsen, takket være Michael Schumacher, der flyttede til Scuderia i 1996 sæsonen sammen med englænderen Eddie Irvine. Afstanden mellem Ferrari og top teamene, skulle stadig indhentes, men Ferrari havde nu igen en chance takket være deres nye talentfulde tyske kører. Scuderia samlede 80 point i løbet af sæsonen, med tre sejre til Schumacher (Spanien, Belgien og Italien).

Motor75° V10, langsliggende center
Boring92 mm
Slaglængde45,1 mm
Volumen2998,07 cm3
Kompression12,5:1
Effekt526 kW / 715 hk ved 15550 o/min
Effekt/liter238 hk/liter
VentilerDOHC 4 ventiler/cylinder
Benzin tilførselMagneti Marelli elektronisk indirekte indsprøjtning
SmøringTør sump
KoblingFler-pladet
ChassisHoneycomb og kul-fiber komposit monocoque
Affjedring forUafhængige push-rod, dobbelte wishbones, torsionsstang fjedre, teleskop støddæmpere
Affjedring bagUafhængige push-rod, dobbelte wishbones, torsionsstang fjedre, teleskop støddæmpere
BremserSkiver
GearkasseElektro-hydraulisk 6-trins
StyringTandstang
Fordæk25,0-10,0-13
Bagdæk26,0-15,0-13
Tank 140 liter
Vægt600 kg
KørereMichael Schumacher (1) and Eddie Irvine (2)