
Dette var Maranello’s første bil med en 10-cylindret motor. Model betegnelsen viser dette, hvor 3 står for 3 liter, og 10 for antallet af cylindre. Motoren, Tipo 046, var en meget lettere motor end V12’eren, Barnard designede en helt ny bil omkring den nye V10. Men ikke alt virkede optimalt set fra et aerodynamisk punkt og bilen levede ikke op til forventningerne. Cockpit ergonomien var også ny, instrumenter og kontrol knapper var indbygget i rattet, der kombineret med de to gear skifteplader, hjalp med at holde kørerens koncentration på banen. Den nye Ferrari havde nummer 1 på næsen, takket være Michael Schumacher, der flyttede til Scuderia i 1996 sæsonen sammen med englænderen Eddie Irvine. Afstanden mellem Ferrari og top teamene, skulle stadig indhentes, men Ferrari havde nu igen en chance takket være deres nye talentfulde tyske kører. Scuderia samlede 80 point i løbet af sæsonen, med tre sejre til Schumacher (Spanien, Belgien og Italien).
| Motor | 75° V10, langsliggende center |
| Boring | 92 mm |
| Slaglængde | 45,1 mm |
| Volumen | 2998,07 cm3 |
| Kompression | 12,5:1 |
| Effekt | 526 kW / 715 hk ved 15550 o/min |
| Effekt/liter | 238 hk/liter |
| Ventiler | DOHC 4 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | Magneti Marelli elektronisk indirekte indsprøjtning |
| Smøring | Tør sump |
| Kobling | Fler-pladet |
| Chassis | Honeycomb og kul-fiber komposit monocoque |
| Affjedring for | Uafhængige push-rod, dobbelte wishbones, torsionsstang fjedre, teleskop støddæmpere |
| Affjedring bag | Uafhængige push-rod, dobbelte wishbones, torsionsstang fjedre, teleskop støddæmpere |
| Bremser | Skiver |
| Gearkasse | Elektro-hydraulisk 6-trins |
| Styring | Tandstang |
| Fordæk | 25,0-10,0-13 |
| Bagdæk | 26,0-15,0-13 |
| Tank | 140 liter |
| Vægt | 600 kg |
| Kørere | Michael Schumacher (1) and Eddie Irvine (2) |
