
En ændring i reglerne betød Scuderia måtte lave en ny bil til 1976 sæsonen. Periskop luftindtaget blev forbudt, og der kom en begrænsning på bilens samlede vægt. Der skulle designes luftkanaler, der løb fra fronten af cockpitet og ledte luft ind til de to sider af motoren. Andre luftkanaler skulle lede luft til kølerne. Sidste års affjedring blev genbrugt, samtidig var bilen blevet lettere. Året begyndte, som det sidste år sluttede, Ferrari dominerede banerne (seks sejre i de første ni race). 312 T2 var en værdig efterfølger til sidste års bil, og den gav Lauda et kæmpe forspring. Men en forfærdelig ulykke på Nürburgring d. 1. August, syntes at sætte en stopper for østrigerens håb om at beholde verdensmesterskabet. Teamet droppede det østrigske Grand Prix og kun Regazzoni deltog i Holland. Lauda vendte tilbage på Monza, før han var kommet sig fuldt over ulykken, for at dæmpe Hunt’s race efter point. Men kampen blev afgjort i Japan, hvor Lauda måtte trække sig ud af regnvejrs racet, og så var vejen åben for englænderen. Dog tog Ferrari stadig konstruktørernes mesterskab. I 1977 vandt Lauda sin anden verdensmester titel takket være en meget forbedret 312 T2. Lauda forlod dog Ferrari efter 77 sæsonen. Scuderia tog fire sejre i den sæson: Argentineren Carlos Reutemann, der debuterede i slutningen af 1976 sæsonen, vandt i Brazilien, og Lauda vandt i Sydafrika, Tyskland og Holland. Efter endnu et verdensmesterskab, overlod Lauda sin bil til den unge Canadier Gilles Villeneuve i de to sidste race i sæsonen.
| Motor | Type 015 180° V12, langsliggende center |
| Boring | 80 mm |
| Slaglængde | 49,6 mm |
| Volumen | 2991,80 cm3 |
| Kompression | 11,5:1 |
| Effekt | 368 kW / 500 hk ved 12200 o/min |
| Effekt/liter | 167 hk/liter |
| Ventiler | DOHC 4 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | Lucas indirekte indsprøjtning |
| Smøring | Tør sump |
| Kobling | Fler-pladet |
| Chassis | Aluminium monocoque |
| Affjedring for | Uafhængige wishbones, indvendige fjedre over teleskop støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Affjedring bag | Uafhængige wishbones, dobbelte radius arme, spiral fjedre over hydrauliske støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Bremser | Skiver |
| Længde | 4316 mm |
| Bredde | 1930 mm |
| Højde | 1020 mm |
| Akselafstand | 2560 mm |
| Sporvidde for | 1405 mm |
| Sporvidde bag | 1430 mm |
| Gearkasse | 5-trins |
| Styring | Tandstang |
| Tank | 200 liter |
| Fordæk | 9,2-20-13 |
| Bagdæk | 16,2-26-13 |
| Vægt | 570 kg |
| Kørere | Niki Lauda (12), Clay Regazzoni (13) |




