1976 Ferrari 312 T2

En ændring i reglerne betød Scuderia måtte lave en ny bil til 1976 sæsonen. Periskop luftindtaget blev forbudt, og der kom en begrænsning på bilens samlede vægt. Der skulle designes luftkanaler, der løb fra fronten af cockpitet og ledte luft ind til de to sider af motoren. Andre luftkanaler skulle lede luft til kølerne. Sidste års affjedring blev genbrugt, samtidig var bilen blevet lettere. Året begyndte, som det sidste år sluttede, Ferrari dominerede banerne (seks sejre i de første ni race). 312 T2 var en værdig efterfølger til sidste års bil, og den gav Lauda et kæmpe forspring. Men en forfærdelig ulykke på Nürburgring d. 1. August, syntes at sætte en stopper for østrigerens håb om at beholde verdensmesterskabet. Teamet droppede det østrigske Grand Prix og kun Regazzoni deltog i Holland. Lauda vendte tilbage på Monza, før han var kommet sig fuldt over ulykken, for at dæmpe Hunt’s race efter point. Men kampen blev afgjort i Japan, hvor Lauda måtte trække sig ud af regnvejrs racet, og så var vejen åben for englænderen. Dog tog Ferrari stadig konstruktørernes mesterskab. I 1977 vandt Lauda sin anden verdensmester titel takket være en meget forbedret 312 T2. Lauda forlod dog Ferrari efter 77 sæsonen. Scuderia tog fire sejre i den sæson: Argentineren Carlos Reutemann, der debuterede i slutningen af 1976 sæsonen, vandt i Brazilien, og Lauda vandt i Sydafrika, Tyskland og Holland. Efter endnu et verdensmesterskab, overlod Lauda sin bil til den unge Canadier Gilles Villeneuve i de to sidste race i sæsonen.

MotorType 015 180° V12, langsliggende center
Boring80 mm
Slaglængde49,6 mm
Volumen2991,80 cm3
Kompression11,5:1
Effekt368 kW / 500 hk ved 12200 o/min
Effekt/liter167 hk/liter
VentilerDOHC 4 ventiler/cylinder
Benzin tilførselLucas indirekte indsprøjtning
SmøringTør sump
KoblingFler-pladet
ChassisAluminium monocoque
Affjedring forUafhængige wishbones, indvendige fjedre over teleskop støddæmpere, krængnings stabilisator
Affjedring bagUafhængige wishbones, dobbelte radius arme, spiral fjedre over hydrauliske støddæmpere, krængnings stabilisator
BremserSkiver
Længde4316 mm
Bredde1930 mm
Højde1020 mm
Akselafstand2560 mm
Sporvidde for1405 mm
Sporvidde bag1430 mm
Gearkasse5-trins
StyringTandstang
Tank200 liter
Fordæk9,2-20-13
Bagdæk16,2-26-13
Vægt570 kg
KørereNiki Lauda (12), Clay Regazzoni (13)