1966 Ferrari 312 F1

1966 var sæsonen hvor V12 motoren vendte tilbage, men det viste sig at være en svær sæson for Ferrari. Surtees vandt på Spa, men gjorde ikke sæsonen færdig hos Ferrari på grund af uoverensstemmelser. Det samme skete med Dunlop, der blev erstattet med Firestone. Teamet måtte også droppe to Grands Prix, England og Mexico. England på grund af strejke og Mexico af tekniske grunde. Alt i alt lykkedes Ferrari kun med to sejre: Surtees’ og en dobbelt fra Scarfiotti og Parkes på Monza. De nye motor regler (3 liter naturligt åndende motor eller 1,5 liter kompressor/turbo) synes at favorisere Ferrari, der havde stor erfaring med deres 3 liter V12. Bilen havde god aerodynamik med rene flader, udviklet af Ferrari designer Forghieri, der senere udviklede spoilers til downforce for første gang i sportens historie.

MotorType 218 60° V12, langsliggende center
Boring77 mm
Slaglængde53,5 mm
Volumen2989,56 cm3
Kompression11:1
Effekt265 kW / 360 hk ved 10000 o/min
Effekt/liter120 hk/liter
VentilerDOHC 2 ventiler/cylinder
Benzin tilførselLucas indirekte indsprøjtning
SmøringTør sump
KoblingFler-pladet
Chassissemi-monocoque, stål-rør chassis med nittede aluminium paneler
Affjedring forUafhængige wishbones, indvendige co-axial fjedre, hydrauliske støddæmpere, krængnings stabilisator
Affjedring bagUafhængige wishbones, co-axial fjedre, hydrauliske støddæmpere, krængnings stabilisator
BremserSkiver
Længde3830 mm
Bredde760 mm
Højde870 mm
Akselafstand2400 mm
Sporvidde for1450 mm
Sporvidde bag1435 mm
Gearkasse5-trins
StyringTandstang
Tank158 liter
Fordæk5,50 x 14
Bagdæk7,00 x 14
Vægt610 kg