
1966 var sæsonen hvor V12 motoren vendte tilbage, men det viste sig at være en svær sæson for Ferrari. Surtees vandt på Spa, men gjorde ikke sæsonen færdig hos Ferrari på grund af uoverensstemmelser. Det samme skete med Dunlop, der blev erstattet med Firestone. Teamet måtte også droppe to Grands Prix, England og Mexico. England på grund af strejke og Mexico af tekniske grunde. Alt i alt lykkedes Ferrari kun med to sejre: Surtees’ og en dobbelt fra Scarfiotti og Parkes på Monza. De nye motor regler (3 liter naturligt åndende motor eller 1,5 liter kompressor/turbo) synes at favorisere Ferrari, der havde stor erfaring med deres 3 liter V12. Bilen havde god aerodynamik med rene flader, udviklet af Ferrari designer Forghieri, der senere udviklede spoilers til downforce for første gang i sportens historie.
| Motor | Type 218 60° V12, langsliggende center |
| Boring | 77 mm |
| Slaglængde | 53,5 mm |
| Volumen | 2989,56 cm3 |
| Kompression | 11:1 |
| Effekt | 265 kW / 360 hk ved 10000 o/min |
| Effekt/liter | 120 hk/liter |
| Ventiler | DOHC 2 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | Lucas indirekte indsprøjtning |
| Smøring | Tør sump |
| Kobling | Fler-pladet |
| Chassis | semi-monocoque, stål-rør chassis med nittede aluminium paneler |
| Affjedring for | Uafhængige wishbones, indvendige co-axial fjedre, hydrauliske støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Affjedring bag | Uafhængige wishbones, co-axial fjedre, hydrauliske støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Bremser | Skiver |
| Længde | 3830 mm |
| Bredde | 760 mm |
| Højde | 870 mm |
| Akselafstand | 2400 mm |
| Sporvidde for | 1450 mm |
| Sporvidde bag | 1435 mm |
| Gearkasse | 5-trins |
| Styring | Tandstang |
| Tank | 158 liter |
| Fordæk | 5,50 x 14 |
| Bagdæk | 7,00 x 14 |
| Vægt | 610 kg |







