
Fra 1961 og frem, fokuserede Ferrari på at bygge sportsvogne med centralt monteret motor. Efter en kort udviklings periode, designede Carlo Chiti tre nye sportsvogne med centralt monterede motorer: 196SP, 248SP og 268 SP. 248 SP var bygget op omkring en ny Ferrari V8 motor. Denne 2458 cm³ barchetta havde en V8 motor med kun en overliggende knastaksel, og fire dobbelte Weber karburatorer, men den var god for 250 hk. Stål rør ramme chassiset havde uafhængig affjedring hele vejen rundt, mens karosseriet var meget lig 246 SP’s. 268 SP versionen fik også en V8 motor hvor de dog havde øget volumen til 2650 cm³.
| Type | Racer bil, to-sædet barchetta |
| Motor | 90° V8, langsliggende centralt |
| Ventiler | SOHC 2 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | 4 Weber 40 IF2C karburatorer |
| Volumen | 2458,70 cm³ |
| Boring | 77 mm |
| Slaglængde | 66 mm |
| Kompression | 9,8:1 |
| Effekt | 184 kw / 250 hk ved 7400 o/min |
| Karosseri/Chassis | Aluminium karosseri på stål rør chassis |
| Affjedring for | Uafhængige wishbones, spiralfjedre, støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Affjedring bag | Uafhængige wishbones, spiralfjedre, støddæmpere |
| Styring | Tandstang |
| Bremser for | Ventilerede skiver |
| Bremser bag | Ventilerede skiver |
| Fordæk | 5,25 x 15 |
| Bagdæk | 6,50 x 15 |
| Længde | 4060 mm |
| Bredde | 1480 mm |
| Højde | 970 mm |
| Vægt | 640 kg |
| Akselafstand | 2320 mm |
| Sporvidde for | 1310 mm |
| Sporvidde bag | 1300 mm |
| Gearkasse | 5-trins manuel |
| Top hastighed | 290 km/t |


