1962 Ferrari 248 SP

Fra 1961 og frem, fokuserede Ferrari på at bygge sportsvogne med centralt monteret motor. Efter en kort udviklings periode, designede Carlo Chiti tre nye sportsvogne med centralt monterede motorer: 196SP, 248SP og 268 SP. 248 SP var bygget op omkring en ny Ferrari V8 motor. Denne 2458 cm³ barchetta havde en V8 motor med kun en overliggende knastaksel, og fire dobbelte Weber karburatorer, men den var god for 250 hk. Stål rør ramme chassiset havde uafhængig affjedring hele vejen rundt, mens karosseriet var meget lig 246 SP’s. 268 SP versionen fik også en V8 motor hvor de dog havde øget volumen til 2650 cm³.

TypeRacer bil, to-sædet barchetta
Motor90° V8, langsliggende centralt
VentilerSOHC 2 ventiler/cylinder
Benzin tilførsel4 Weber 40 IF2C karburatorer
Volumen2458,70 cm³
Boring77 mm
Slaglængde66 mm
Kompression9,8:1
Effekt184 kw / 250 hk ved 7400 o/min
Karosseri/ChassisAluminium karosseri på stål rør chassis
Affjedring forUafhængige wishbones, spiralfjedre, støddæmpere, krængnings stabilisator
Affjedring bagUafhængige wishbones, spiralfjedre, støddæmpere
StyringTandstang
Bremser forVentilerede skiver
Bremser bagVentilerede skiver
Fordæk5,25 x 15
Bagdæk6,50 x 15
Længde4060 mm
Bredde1480 mm
Højde970 mm
Vægt640 kg
Akselafstand2320 mm
Sporvidde for1310 mm
Sporvidde bag1300 mm
Gearkasse5-trins manuel
Top hastighed290 km/t