
Ferrari startede 1960 sæsonen med deres formel 1 racer 256 F1. Deres eneste sejr det år var i slutningen af sæsonen: på Monza tog Ferrari de tre første pladser, Phil Hill og Richie Ginther samt Belgieren Willy Mairesse. Hill var den højest placerede Ferrari kører i kørernes mesterskab (5. pladsen) mens Ferrari tog tredje pladsen i konstruktørernes mesterskab. Det mest interessante det år var den nye bil med center motor – 246 P F1 – der debuterede ved Monaco Grand Prix. Det var den første Ferrari af denne type, og dens første race sluttede på 6. pladsen, kørt af Richie Ginther. De engelske biler havde tydeligt vist vejen frem i race, og selv Enzo Ferrari måtte modvilligt acceptere at motoren skulle ligge bag køreren. Denne bil, designet af et team anført af ingeniør Carlo Chiti, var så godt sat op, at den blev brugt som grundlag for 156 F2, der blev bygget senere samme år.
| Motor | 65° V6, langsliggende center |
| Boring | 85 mm |
| Slaglængde | 71 mm |
| Volumen | 2417,33 cm3 |
| Kompression | 10:1 |
| Effekt | 193 kW / 263 hk ved 8300 o/min |
| Effekt/liter | 109 hk/liter |
| Ventiler | DOHC 2 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | 3 Weber 42 DCN karburatorer |
| Smøring | Tør sump |
| Kobling | Fler-pladet |
| Chassis | Stål rør |
| Affjedring for | Uafhængige wishbones, spiralfjedre, hydrauliske støddæmpere, krængnings stabilisator |
| Affjedring bag | Uafhængige wishbones, coaxial fjedre, hydrauliske støddæmpere |
| Bremser | Skiver |
| Gearkasse | 5-trins |
| Styring | Tandstang |
| Tank | 150 liter |
| Fordæk | 5,25 x 15 |
| Bagdæk | 6,50 x 15 |
| Vægt | 452 kg |