
Ferrari’s tidlige kommercielle succes startede med 166 og, fra 1951 og frem, afhang det af 212 for for en fortsat indtjening. Mens fabrikken fokuserede på den større 340 America som vinder bil, var 212 et tilbud til rige klienter og skulle samtidig sprede Ferrari’s navn udenfor Europa. 212 var en bil med dobbelt formål, og blev derfor bygget i to tunings gradder. Til den seriøse entusiast, blev 27 eksemplarer bygget, der blev kaldt Export, til race i GT og sports klasser. Disse biler havde en stor tank, da nogle modeller havde de 3 Weber 32 DCF karburatorer fra 340 America. Effekten i Export 212 varierede fra 150 til 170 hk. I 1950’erne blev 212 Export det bedste valg til løb som Tour de France, Mille Miglia og Carrera Pan America. 212’s største succes var da Pagnibon og Barraquet kørte 0078E til sejr i 1951 Tour de France. Der blev lavet forskellige karosserier til 212 men de fleste var meget spartanske, og det var en Barchetta Superlegera fra Touring, der blev Ferrari’s typiske stil og et symbol for de tidlige Italienske race. Andre unikke variationer var Vignale’s coupe’er samt to interessante biler fra Motto. 212 gjorde det godt for Ferrari indtil den blev erstattet af 225 Sport, med sin 2,7 liters motor. Mange 212’ere blev opdateret med 225 motoren og fik titlen type 212/225.
| Type | Racer bil, to-sædet berlinetta, spider, cabriolet |
| Produktion | 27 |
| Motor | 60° V12, langsliggende foran |
| Ventiler | SOHC, 2 ventiler/cylinder |
| Benzin tilførsel | 3 Weber 36 DCF karburatorer |
| Volumen | 2562,51 cm³ |
| Boring | 68 mm |
| Slaglængde | 58,8 mm |
| Kompression | 8,4:1 |
| Effekt | 121 kw / 165 hk ved 7000 o/min |
| Moment | 215 nm ved 6500 o/min |
| Karosseri / Chassis | Aluminium karosseri på stål rørs chassis |
| Fordæk | 5,50-16 |
| Bagdæk | 5,50-16 |
| Forbremser | Lockheed hydrauliske tromler |
| Bagbremser | Lockheed hydrauliske tromler |
| Styring | Snegl/snekke |
| Affjedring for | Uafhængige Wishbones med tværliggende bladfjedre, Houdaille støddæmpere |
| Affjedring bag | Delt aksel med semi-elliptiske bladfjedre, Houdaille støddæmpere |
| Vægt | 850 kg |
| Akselafstand | 2250 mm |
| Sporvidde for | 1278 mm |
| Sporvidde bag | 1250 mm |
| Gearkasse | 5-trins manuel |
| Kobling | Enkeltpladet tør kobling |
| Tank | 120 liter |
| Top hastighed | 220 km/t |










